vrijdag, oktober 20, 2017
Keuze van de Redactie
U bent hier: Home / Rubrieken / Lifestyle & Mode / Nederland domineert in dancewereld
Nederland domineert in dancewereld

Nederland domineert in dancewereld

  • Nederland
  • Dancemuziek groeit nog steeds aan populariteit. Vooral Nederlandse DJ’s zijn succesvol en de exportwaarde van de industrie zit dan ook nog steeds flink in de lift. De laatste vijf jaar is de exportwaarde zo’n 2,5 keer over de kop gegaan. Als het groeitempo van de laatste drie jaar gehandhaafd blijft, komt de exportwaarde in 2016 uit op 218 miljoen. Zo blijft het belang van Dance voor de Nederlandse economie dus nog steeds fors toenemen, zo blijkt uit onderzoek van ING.
  • ING
  • info@ing.nl

Top 10 DJ’s samen goed voor 247 miljoen

De optredens van Nederlandse DJ’s in het buitenland zijn goed voor het leeuwendeel van de dance-export. Niet alleen Nederland verdient goed aan de florerende dance-industrie, ook de DJ’s zelf kunnen nog jaarlijks rekenen op een loonstijging. Zo verdient de top 10 best betaalde DJ’s samen zo’n 247  miljoen euro per jaar. Deze DJ’s verdienden daarmee in 2015 zo’n 2,5% meer dan het jaar ervoor.

Dance onderdeel van Nederlandse cultuur

De muziekstroming groeit nog steeds in populariteit. Zeven op de tien Nederlanders ziet Dance als een onderdeel van de Nederlandse cultuur. Bijna de helft van de Nederlanders (47%) is liefhebber van Dance. De muzieksoort is het populairst onder de jonge leeftijdsgroepen, maar kan in elke leeftijdscategorie op liefhebbers rekenen. Zo houdt bijna een kwart van de 60-plussers ook van Dance. Dance-evenementen worden vooral bezocht door jongeren. De toegangsprijs van gemiddeld 54 euro lijkt echter wel een obstakel voor hen. Op een dancefestival geven bezoekers gemiddeld bijna 150 euro uit. In 2015 was dit gemiddeld 140 euro. In het afgelopen jaar heeft bijna een kwart van alle Nederlanders (23%) een dance-evenement bezocht. De grotere dancefestivals trekken nu bijna 2,8 miljoen bezoekers, in 2015 waren dat er nog 2,7 miljoen.

Nederlandse DJ’s domineren

Nederland is een klein land, maar groot als het gaat om DJ-prestaties. Zo zien we dat de DJ’s van Nederlandse komaf de wereldwijde top oranje kleuren. Nederland levert inmiddels vier jaar op rij de helft of meer van de DJ’s uit de top 10 van de wereld. De liefhebbers zijn trots op de Nederlandse DJ’s die wereldbekend zijn en een meerderheid voelt zich trots om Nederlander te zijn wanneer er een internationale award wordt gewonnen. De wereldwijde populariteit hebben de Nederlandse DJ’s volgens de fans vooral te danken aan het feit dat zij de trend zetten in deze muziek (50%), vernieuwende muziek maken (45%) en een unieke en onderscheidende sound hebben (41%). Ruim een derde noemt dat ze goede liveshows geven (36%). De meest populaire Nederlandse DJ is op dit moment Armin van Buuren (30%). De populariteit van DJ’s onder de Nederlanders lijkt vooral te maken te hebben met identificatie met de leeftijdscategorie van de DJ. Nederlanders boven de 30 jaar kiezen Armin van Buuren het vaakst als meest favoriete DJ. Meest favoriete DJ onder de 40+’ers is Tiësto. Jongeren onder de 30 jaar hebben een voorkeur voor Hardwell en Martin Garrix.

Festivalvoorkeuren

Met meer dan 170 dancefestivals per jaar is er een ruime keuze en variatie in evenementen. Bezoekers in het afgelopen jaar zien liever 3 DJ’s in sets van 1 uur dan 1 DJ met een set van 3 uur (60% vs. 25%). Daarnaast hebben ze een voorkeur voor een outdoor festival (58%) en zien ze graag gevestigde DJ’s draaien op een festival (45%). Nederlandse DJ’s zien bezoekers liever dan buitenlandse DJ’s (34% vs. 21%). De muziekstromen mogen wel variëren (62%).

The Flying Dutch

Op zaterdag 4 juni komen ’s werelds beste DJ’s van Nederlandse bodem samen tijdens de tweede editie van The Flying Dutch. Met 20.000 bezoekers meer dan de eerste editie is dit event met 120.000 bezoekers het grootste eendaagse outdoorevent van Europa. Afrojack, Armin van Buuren, Firebeatz, Hardwell, Martin Garrix, Nicky Romero, Oliver Heldens, Showtek, Tiësto en W&W zorgen op drie locaties tegelijk, Amsterdam, Rotterdam en Eindhoven, voor een onvergetelijke dance experience voor hun thuispubliek. ING is presenting partner van The Flying Dutch en organiseert dit unieke en vernieuwende event in samenwerking met ALDA Events.

Over Content Editor N

Content editor of PressCenter website.

Schrijf Uw Reactie

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *

*

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Kies de person met
de hand omhoog *

Scroll To Top