maandag, november 20, 2017
Keuze van de Redactie
U bent hier: Home / Bronnen / Bedrijfsleven & Ondernemers / Nederland varieert met seizoensgroente bloemkool
Nederland varieert met seizoensgroente bloemkool

Nederland varieert met seizoensgroente bloemkool

  • Nederland
  • Hoewel Nederlanders steeds vaker Italiaans en Oosters eten, bestaat nog steeds de helft van alle maaltijden uit aardappelen, groente en vlees (AGV).
  • Knorr
  • http://www.knorr.nl
  • info@knorr.nl

De meest gegeten groenten daarbij zijn onder andere bloemkool, broccoli en sperziebonen. Ondanks het uitgebreide aanbod aan recepten kiest de Nederlander bij het avondeten uit een repertoire van slechts acht à negen routine gerechten. Dit terwijl een onderliggende behoefte is om meer te variëren, zo blijkt uit onderzoek van Knorr.

Om op een lekkere en makkelijke manier vaker net wat andere gerechten op tafel te krijgen is Knorr gestart met de campagne ‘Wat eten we vandaag?’. Om aan te sluiten bij de behoeften van de consument heeft Knorr eerst het eetpatroon van de Nederlander onderzocht. ,,Twintig, dertig jaar geleden bestond bijna elke maaltijd uit aardappelen, groente en vlees, tegenwoordig nog ongeveer 50 procent,” vertelt Katharina Karsen van Knorr.

Uit het onderzoek blijkt verder dat de top-10 van meest gegeten groente bestaat uit 1. tomaten, 2. ui, 3. komkommer, 4. wortel, 5. bloemkool (de hoogst genoteerde traditionele groente), 6. sla, 7. witlof, 8. sperziebonen, 9. broccoli en 10. paprika. Verder komt eruit naar voren dat Nederlanders nog steeds minder dan de aanbevolen hoeveelheid groente van 200 gram per dag eten. Ook wordt in veel gezinnen de menukaart bepaald door wat de kinderen lusten.

Tevens is groente hét startpunt van de maaltijd, ontdekte Knorr. Karsen: ,,Mensen willen namelijk dat hun gezin gezond eet. Niet voor niets is de groenteafdeling ook de eerste afdeling als je een supermarkt binnenkomt.”

Variëren met populaire groente blijft lastig. Vaak worden ze daarom op dezelfde manier bereid en gegeten. Knorr heeft gekeken hoe het makkelijker en lekkerder kan. Hoewel er een groot aanbod aan recepten is, blijken mensen toch maar acht of negen verschillende maaltijden op tafel te zetten. Dat komt omdat veel recepten moeilijk zijn of te veel tijd kosten. ,,De Nederlander wil wel variëren, maar het moet niet te moeilijk zijn en bij zijn routine passen. In die zin vormen onze lijstjes en variatietips een goede leidraad,” aldus Karsen.

Tijdens de campagne krijgen consumenten handige top-10 lijstjes met variatietips aangereikt om met de groente van dat seizoen te variëren. Consumenten kunnen hun eigen variatietips toevoegen en ook kunnen ze er zelf op stemmen, waardoor de top-10 werkt als een handige filter. Zo loopt momenteel een campagne rond de Hollandse bloemkool, waarbij de bereiding met Kaassaus met de toevoeging van een handjevol rozijnen het populairst blijkt onder de Nederlanders. Binnenkort verplaatst de campagne zich naar Broccoli, de volgende seizoensgroente. ,,Het eten van seizoensgroente is lekkerder, goedkoper en duurzamer voor het milieu,” stelt Karsen.

Over Chief Editor

Chief content editor of PressCenter website.

Schrijf Uw Reactie

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *

*

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Kies de person met
de hand omhoog *

Scroll To Top