zaterdag, november 18, 2017
Keuze van de Redactie
U bent hier: Home / Bronnen / Bedrijfsleven & Ondernemers / Nederlanders vergelijken van alles, maar niet als het om hun gezondheid gaat
Nederlanders vergelijken van alles, maar niet als het om hun gezondheid gaat

Nederlanders vergelijken van alles, maar niet als het om hun gezondheid gaat

  • Nederland
  • “Over eigen gezondheid mag je ook kritische vragen stellen”.
  • Zilveren Kruis
  • http://www.zilverenkruis.nl
  • info@zilverenkruis.nl

Het advies van de huisarts is de belangrijkste reden voor de patiënt in de keuze voor een zorgverlener. Dit blijkt uit het onderzoek dat Zilveren Kruis Achmea door TNS NIPO liet uitvoeren onder 1.000 respondenten.

Van alle ondervraagden kiest 67% voor de specialist die door de huisarts wordt geadviseerd.

“Het is logisch dat de huisarts een belangrijke rol speelt in het keuzeproces. En dat moet ook zo blijven. Alleen zijn we niet gewend om verder door te vragen en op basis van die informatie een keuze te maken waar we behandeld willen worden”, zegt Olivier Gerrits, directeur Zilveren Kruis. Deze keuzevrijheid vindt 86% van de ondervraagden wel belangrijk. “Het is eigenlijk raar dat we veel tijd steken in het vinden van een vakantiebestemming of een nieuwe auto. Maar als het om onze eigen gezondheid gaat, durven we geen vragen te stellen. Vragen als hoe vaak een specialist de behandeling al heeft uitgevoerd, hoe vaak een ziekte terugkeert of waar we sneller geholpen kunnen worden.”

Toch worden we wel al steeds kritischer als het over onze gezondheid gaat. Dit komt duidelijk naar voren uit het aantal zorgvragen dat bij Zilveren Kruis binnenkomt. Over de afgelopen jaren is dit aantal bijna verviervoudigd. Was er in 2006 nog sprake van ruim 12.000 zorgvragen, nu zijn het meer dan 1.000 vragen per week. Zo’n 50.000 per jaar. Voor het verkorten van wachttijden wordt het vaakst gebeld. Bijvoorbeeld voor een MRI-scan, een bezoek aan de oogarts, knie- of heupproblemen of de dermatoloog. De zorgverzekeraar realiseerde het afgelopen jaar een afname van meer dan 130.000 wachtdagen voor een afspraak. Het aantal verzuimdagen nam af met 12.000.

De zorgbemiddelaars hebben allemaal een medische achtergrond en delen kennis en ervaring met klanten. Het verzamelen van deze informatie komt voort uit de samenwerking van Zilveren Kruis met patiëntenverenigingen, artsen en zorginstellingen en klantervaringen. “We merken dat klanten vaak nog vragen hebben na een bezoek bij de huisarts. Maar ook over het aanvragen van een second opinion of voor advies over de kwaliteit van zorgverleners.”

Bijna blind
Conny Post uit Hellevoetsluis deelt haar bijzondere verhaal: ‘Ik ging steeds slechter zien en maakte een afspraak bij een kliniek voor ooglaseren. Daar constateerden ze beginnende staar in mijn linkeroog. Ik werd direct doorverwezen naar een oogarts in het ziekenhuis. Met mijn ogen was niets aan de hand, maar er zat wel een tumor van 7 cm in mijn hoofd. Ik moest met spoed naar de neuroloog. Maar het duurde bijna 8 weken voor ik bij de neuroloog terecht kon. Ik heb contact opgenomen met mijn zorgbemiddelaar van Zilveren Kruis: Carla. Zij was heel meelevend en ik wist dat ik in goede handen was. Ze heeft niet alleen gekeken naar een ziekenhuis waar ik sneller terecht kon. Maar ook heeft zij een specialist gezocht die gespecialiseerd is in het type tumor dat ik had. Binnen 2 dagen kon ik terecht bij deze neuroloog: ik stond op het punt om blind te worden. Binnen 2 weken ben ik succesvol geopereerd. En ik zie ook weer goed. Mijn zorgbemiddelaar is voor mij levensreddend geweest.’

Over Chief Editor

Chief content editor of PressCenter website.

Schrijf Uw Reactie

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *

*

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Kies de person met
de hand omhoog *

Scroll To Top