vrijdag, november 24, 2017
Keuze van de Redactie
U bent hier: Home / Bronnen / Bedrijfsleven & Ondernemers / Jaarcijfers 2012 bank en verzekeraar Argenta
Jaarcijfers 2012 bank en verzekeraar Argenta

Jaarcijfers 2012 bank en verzekeraar Argenta

  • Nederland
  • Argenta sluit 2012 af met 18,4% meer nettowinst
  • Argenta
  • www.argenta.nl
  • argenta@pridepr.nl
  • Nettowinst van 110 miljoen euro: + 18,4%
  • 1,9 miljard aan woonkredieten aan Nederlandse huizenbezitter in 2012
  • 234.000 Nederlandse klanten 2012: + 15% ten opzichte van 2011

Breda, 28 maart 2013 – De Antwerpse bank Argenta maakt bekend het financiële jaar 2012 te hebben afgesloten met een nettowinst van 110 miljoen euro, een groei van 18,4% ten opzichte van 2011. De bank laat een groeiperspectief zien, gebaseerd op het jaarverslag van 2012, die tegen de trend in de financiële sector in gaat.

“Argenta piekt op alle vlakken in de sector. Cliëntentevredenheid, tewerkstelling, nettowinst, kapitaalratio’s, liquiditeit, nieuwe woonkredieten, fee-inkomen, groei van het verzekeringsbedrijf en kostenbeheersing: Argenta deed het alles bij elkaar nooit beter dan in 2012”, aldus CEO John Heller. “Argenta toont een lineaire omzetgroei in de afgelopen vijf jaar.”

Kengetallen

  • Cliëntentevredenheid (in België): Net Promotor Score 51.
  • Tewerkstelling: 2.264 medewerkers in de Belgische kantoren, in Nederland en op het hoofdkantoor (+5,4 %).
  • Nettowinst: 110 miljoen euro (+18,4%).
  • Cost / Income ratio stabiel op 63%, 52% exclusief bankenheffing.
  • Core Tier 1 kapitaalratio : 15,4%.
  • Liquiditeit (bankpool) : NSFR 136% LCR 263%.
  • Nieuwe woonkredieten: 3,6 miljard euro (+76%), waarvan 1,9 miljard euro in Nederland.
  • Niet-rente opbrengst: netto 17 miljoen euro (+15%).
  • Groei van het verzekeringsbedrijf: 999,5 miljoen euro premie incasso (+44%), waarvan 55 miljoen euro bij Argenta-Life Nederland.
  • • 1,5 miljoen (+73.000) cliënten, waarvan 234.000 in Nederland (+15%).

Bank van het Jaar
De strategie van Argenta is eenvoudig: bank-verzekeraar voor de gezinnen in België en Nederland, met eenvoudige, transparante producten die verkocht worden via een professioneel netwerk van zelfstandige, exclusief werkende kantoorhouders (België) en geselecteerde onafhankelijke tussenpersonen (Nederland), die ondersteund worden vanuit een hoofdkantoor met een lichte bedrijfsorganisatie en een lage kostenstructuur.

Uit de jaarresultaten 2012 blijkt dat Argenta het vorig jaar uitzonderlijk goed gedaan heeft. Er werd opnieuw een forse groei van het aantal cliënten met ongeveer 73.000 opgetekend, niet alleen in België maar ook in Nederland. Het aantal Belgische cliënten dat Argenta ook als hoofdbank kiest, groeide de voorbije drie jaar met gemiddeld meer dan 10 procent op jaarbasis. Verschillende onafhankelijke bronnen bevestigden het voorbije jaar dat Argenta uitzonderlijk hoog scoort inzake cliëntentevredenheid, met onder meer voor de derde keer op een rij de verkiezing tot Bank van het Jaar in België, en een Net Promotor Score van meer dan 50.

Direct Sparen schot in Nederlandse roos
Ook in Nederland heeft Argenta het in 2012 voortreffelijk gedaan. Ondanks de moeilijke marktomstandigheden slaagde de Antwerpse bank er in voor 1,9 miljard euro aan nieuwe hypotheken te verstrekken. Daarmee tuimelt Argenta met een marktaandeel van ongeveer 4,2 procent de top 10 binnen van grootste hypotheekverstrekkers in Nederland. De portefeuille is inmiddels gegroeid tot bijna 12,2 miljard euro. Dankzij het voorzichtige risicobeleid dat Argenta van oudsher toepast en de Nationale Hypotheek Garantie, blijven de betaalachterstanden en kredietverliezen beperkt.

Voor de verkoop van hypotheken werkte Argenta eind 2012 nog samen met ongeveer 600 onafhankelijke adviseurs, die zorgvuldig geselecteerd werden uit een veel ruimere groep waarmee Argenta in het verleden ook zaken deed. Argenta besloot in 2012 deze stap te zetten om meer grip te krijgen op het distributienet. Consumenten hebben immers recht op een vlekkeloze service, die alleen maar geborgd kan worden als alle schakels in de hypothecaire waardeketen operationeel voldoende op elkaar afgestemd zijn. Bovendien wil Argenta ook dat alle met Argenta samenwerkende adviseurs en service organisaties voldoen aan de nieuwste eisen die vanuit de wet- en regelgeving aan financiële dienstverleners gesteld worden.

Een andere belangrijke ontwikkeling voor Argenta in Nederland is de omvorming van het spaarbedrijf van een intermediairbank naar een internetbank geweest. Per 1 juli 2012 startte Argenta met Direct Sparen: vanaf dat moment konden Nederlandse consumenten direct via internet klant worden, een rekening openen en sparen. Dit is een van de meest succesvolle initiatieven van Argenta op de Nederlandse markt geweest. In zes maanden tijd is het cliëntenbestand met 14.000 nieuwe cliënten gegroeid en werd 400 miljoen euro vers geld aangetrokken. Argenta won er in 2012 de Gouden Spaarrente Award mee. www.spaarrente.nl

In de slipstream van de succesvolle verkoop van hypotheken kende ook Argenta-Life Nederland een topjaar. Ondanks de populariteit van banksparen slaagde Argenta-Life er in om bij nagenoeg iedere verstrekte hypotheek ook een spaarpolis te verkopen. Daarom groeide de portefeuille nog met 7.761 stuks tot 23.111 . Het premie-incasso kwam uit op 55 miljoen euro, de nettowinst op 1,4 miljoen euro.

Over Head Editor

Head Editor of PressCenter.com

Schrijf Uw Reactie

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *

*

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Kies de person met
de hand omhoog *

Scroll To Top