woensdag, november 22, 2017
Keuze van de Redactie
U bent hier: Home / Bronnen / Maatschappelijke Organisaties / Media in verkiezingscampagnes focussen op politieke strijd journalisten beïnvloeden stemgedrag kiezers
Media in verkiezingscampagnes focussen op politieke strijd journalisten beïnvloeden stemgedrag kiezers

Media in verkiezingscampagnes focussen op politieke strijd journalisten beïnvloeden stemgedrag kiezers

  • Netherlands
  • De media besteden bij verkiezingscampagnes meer aandacht aan de politieke strijd dan aan politieke onderwerpen en ze doen dit op een overwegend negatieve toon. Ook berichten de media veelvuldig over personen in plaats van de partijen die ze vertegenwoordigen. Dit blijkt uit het promotieonderzoek van Janet Takens.
  • VU University Amsterdam
  • www.vu.nl
  • info@vu.nl

De hoeveelheid aandacht voor de politieke strijd, personen en negatief nieuws is sinds 2002 echter afgenomen. Wel richten de media zich steeds meer op de partijleiders in plaats van de politieke partijen.

Takens promoveert vrijdag 1 februari aan de Faculteit der Sociale Wetenschappen van de Vrije Universiteit Amsterdam.

Invloed van media op verkiezingen

Tijdens verkiezingscampagnes spelen de media een belangrijke rol door hun berichtgeving over de politieke strijd.

In het publieke debat wordt kritiek geuit op de invloed van de media op de verkiezingen. Met een eenzijdige focus op de politieke strijd, personen en negativiteit zouden zij in belangrijke mate het stemgedrag van kiezers beïnvloeden. Takens onderzocht in hoeverre dit daadwerkelijk zo is en analyseerde de berichtgeving in de dagbladen en televisie tijdens vijf verkiezingscampagnes tussen 1998 en 2010 in Nederland.

Kiezers veranderen hun mening

De berichtgeving van de media beïnvloedt stemgedrag.

“Als media meer berichten over de politieke strijd veranderen kiezers vaker van mening. Kiezers veranderen vooral van stemvoorkeur wanneer zij veel nieuws krijgen voorgeschoteld over succes van partijen en politici in de peilingen, debatten en nieuws over politieke conflicten”, aldus Takens.

“Kiezers wegen hun mening over partijleiders bovendien zwaarder in hun stemkeuze als media meer berichten over partijleiders”.

Effect van berichtgeving over politieke strijd

De resultaten uit het onderzoek van Takens verhelderen het publieke debat over de rol van de media tijdens verkiezingen. Het geeft journalisten inzicht in het effect van hun berichtgeving over de politieke strijd en hun focus op partijleiders. Maar het laat ook zien dat de eenzijdige focus op de politieke strijd, negativiteit en personen tussen 2002 en 2010 afnam en dat zorgen over de invloed van dergelijke berichtgeving.

Over Head Editor

Head Editor of PressCenter.com

Schrijf Uw Reactie

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *

*

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Kies de person met
de hand omhoog *

Scroll To Top