zaterdag, november 18, 2017
Keuze van de Redactie
U bent hier: Home / Bronnen / Bedrijfsleven & Ondernemers / Negatieve zoekmachine optimalisatie (SEO), wat kun je doen?
Negatieve zoekmachine optimalisatie (SEO), wat kun je doen?

Negatieve zoekmachine optimalisatie (SEO), wat kun je doen?

  • Nederland
  • Ben je net goed bezig met je site, gezorgd voor mooie content, gebruiksvriendelijke navigatie, een hoop links van goede kwaliteit en dan ineens gaat je ranking in de zoekmachines naar beneden.
  • Responsive Webdesign Bureau
  • www.responsivewebdesignbureau.nl
  • info@responsivewebdesignbureau.nl

Als je enige tijd hebt gezocht naar de oorzaak, kom je er ineens achter dat dit komt door zogenaamde spammy backlinks. Je bent dus een slachtoffer van negatieve SEO (zoekmachine optimalisatie), wat kun je doen? In dit artikel zijn er verschillende tips op een rijtje gezet die je kunt ondernemen om je website tegen nagatieve SEO (zoekmachine optimalisatie) te beschermen.

Wat is negatieve SEO?

Voor de bepaling van je ranking in een zoekmachine wordt er op een aantal factoren gelet. Bijvoorbeeld de hoeveelheid bezoekers van je site en hoelang deze op je site blijven, logische navigatie op je website en de links die verwijzen naar je site. Deze laatste factor is wel één van de belangrijkste.

De verwijzingen naar je site zijn in de ogen van zoekmachines namelijk een soort aanbevelingen, want als veel mensen naar je website verwijzen, dan moet deze wel goed zijn. In het verleden werkte het dus om hoog in de zoekmachines te komen, door veel verwijzingen naar je site te laten plaatsen. Maar de kwaliteitseisen van de zoekmachines zijn inmiddels ook aangescherpt en dit werkt dus niet meer, de verwijzingen moeten namelijk ook van kwaliteit zijn. Het doel van de zoekmachines is namelijk om zo gericht mogelijke zoekresultaten te bieden.

Negatieve links

Door deze nieuwe techniek die de zoekmachines in het leven hebben geroepen is het voor concurrenten dus erg makkelijk om te zorgen dat je negatieve SEO krijgt en je website dus een erg lage ranking krijgt in de zoekmachines.

Maar wat zijn nu eigenlijk negatieve SEO links? Dit zijn dus links die verwijzen naar je site vanaf een site die helemaal niets te maken hebben met je site, bijvoorbeeld vanaf porno- of casinosites. Maar ook sites die een totaal ander thema hebben. De bedoeling van de concurrent is dan om je als spammer op te laten vallen. Je zal dan flink afgestraft worden en dus flink wat ranking verliezen of helemaal verwijderd worden uit de index.

Als kleine site zul je weinig met deze aanvallen te maken krijgen. Veel mensen van deze websites zijn zich ook niet bewust van negatieve SEO. Veel mensen weten dus ook niet goed hoe ze met deze aanvallen om moeten gaan.

Stap 1. Probeer uit te vinden wat er is gebeurd?

Je moet eerst voor jezelf duidelijk hebben wat er precies aan de hand is. Om dit voor jezelf in kaart te brengen is het verstandig om eerst een antwoord proberen te vinden op de volgende vrag

  • Sinds wanneer vinden de aanvallen plaats?
  • Hoeveel negatieve links zijn erbij gekomen?
  • Hoeveel negatieve links komen er iedere dag weer bij?
  • Waar worden deze negatieve links geplaatst?
  • Welke keywords en pagina’s worden er precies aangevallen?

Als je wordt aangevallen is het zaak om niet meteen in paniek te raken, maar uit te gaan zoeken wat er precies aan de hand is. Hier kun je rustig de tijd voor nemen, want je wordt niet meteen afgestraft. Ook zoekmachines vinden het vaak verdacht als er ineens een grote toename is van doorverwijzingen naar je site.

Stap 2. Probeer adequaat te reageren

Als het eenmaal duidelijk is wat er aan de hand is, kun je gaan kijken welke stappen je kunt ondernemen. Om te beginnen is het altijd verstandig om eerst een lijst van alle negatieve links te maken. Dit kun je doen met behulp van de Google Webmaster Tools, met name de Disavow tool, maar deze geeft geen complete lijst. Daarom is het ook altijd verstandig om tools als Ahrefs, Searchemetrics, Majestic SEO en Sistrix en co te gebruiken en deze lijsten allemaal samen te voegen.

De tool van Google Webmaster Tools, de Disavow tool, heeft een hoop opheft veroorzaakt in de internationale SEO-wereld. Veel mensen dachten dat het de bedoeling van Google was om mensen die deze spamlinks creëren aan te sporen zichzelf aan te geven. Maar eigenlijk weet niemand hoe Google met deze gegevens om gaat.

Met behulp van deze tool is het mogelijk om een lijst te uploaden en domeinen die je link doorverwijzen af te wijzen. Een groot voordeel van deze tool is dat je ook hele domeinen kunt afwijzen. Dit is erg handig als veel negatieve links van één site komen.

Als je gebruik maakt van deze tool is het wel de bedoeling dat je de lijst met links in een txt bestand zet. Andere bestandstypen worden namelijk niet door Disavow geaccepteerd.

Stap 3. Het voorkomen van negatieve SEO

Het voorkomen van negatieve SEO is helaas niet mogelijk. Je moet de SEO van je site dus goed in de gaten houden. Let dus goed op of de doorverwijzende links niet ineens abnormaal gaan stijgen, waar de links vandaan komen, of de teksten over je site niet heel vaak het keyword bevatten, en of één bepaalde pagina niet ineens super veel links krijgt. Als je dit regelmatig checkt, merk je snel genoeg of er sprake is van een nagatieve SEO aanval.

Eigenlijk is negatieve SEO niets anders dan een compliment. Andere mensen zijn dan blijkbaar jaloers op je site en vinden het de moeite waard om heel veel tijd in je site te stoppen, vaak meer dan in hun eigen site.

Interessant: 3 mythes over zoekmachine optimalisatie

En verder

Wil je meer informatie over zoekmachine optimalisatie. Neem dan eens een kijkje op

Zoekmachine optimalisatie No cure, No pay

Over Responsive Webdesign Bureau

Als Zoekmachine optimalisatie (SEO) specialist helpen we ondernemers met het winstgevender maken van hun webshop of website m.b.v. conversie-optimalisatie en zoekmachine optimalisatie. Dagelijks zijn we bezig met de nieuwste ontwikkelingen rondom zoekmachine marketing.

Schrijf Uw Reactie

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *

*

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Kies de person met
de hand omhoog *

Scroll To Top