donderdag, november 23, 2017
Keuze van de Redactie
U bent hier: Home / Landen / Europa / Nek- en rugklachten door smartphone gebruik voorkomen doe je zo
Nek- en rugklachten door smartphone gebruik voorkomen doe je zo

Nek- en rugklachten door smartphone gebruik voorkomen doe je zo

  • Nederland
  • Voorkomen is beter dan genezen. Helaas belanden jongeren steeds vaker bij de chiropractor of fysiotherapeut met een tablet-nek of een ipad-arm. Dit lijken misschien grappige termen, maar dat zijn ze zeker niet. Pijnlijke nekspieren, schouder- en rugklachten: het kan allemaal veroorzaakt worden door het gebruik van jouw geliefde smartphone, iPad of tablet. Deze handige apparaten kunnen steeds meer en daarom gebruiken we ze ook langer. Hoog tijd dus om een aantal handige tips voor jou op een rijtje te zetten zodat je deze klachten kunt voorkomen!
  • Shop4
  • Shop4
  • malu@shop4.nl

Wist je eigenlijk dat je hoofd gemiddeld 5 kilo weegt? Bij een gebogen nek van 45 graden is de druk op de nekwervels echter al snel gelijk aan 22 kilo. Uit onderzoek van het Zorgkompas blijkt dat al 40 procent van de jongeren last heeft van rug of nekklachten. Dat komt omdat we continu voorovergebogen op onze smartphone of tablet kijken. Hierdoor lopen we meer kans op chronische klachten, een hernia of zelfs een bochel. Maar hoe gebruik je dan je smartphone of tablet het best zonder de kans op chronische nek- of rugklachten?

 

1. Neem een actieve houding aan

Als je staat kun je het beste met je handen je smartphone omhoog brengen ter hoogte van je gezicht,  zodat je in een rechte lijn naar je beeldscherm kunt kijken. Laat je schouders hangen en buig niet voorover. Wanneer je armen, schouders of nek vermoeid aan beginnen te voelen is dit een seintje van je lichaam en kun je even een korte pauze inlassen. Al zet je tussendoor een kopje koffie, je houding even onderbreken kan al verschil maken.

 

2. Tablet? Gebruik een standaard!

Als je gebruik maakt van een tablet herken je het wel: je zit met je tablet in je handen en je hoofd voorover gebogen. Daarom kun je beter een standaard gebruiken en je tablet op tafel neerzetten, zodat je er in een rechte lijn en op ooghoogte naar kunt kijken. Typen gaat op deze manier ook het best met een los toetsenbord. Deze kun vinden op de webshop www.shop4tablethoes.nl

 

3. Las op tijd pauzes in

Vooral als we aan het werk zijn op onze smartphone of tablet verliezen we vaak de tijd uit het oog. Toch is het heel belangrijk om af en toe een korte pauze in te lassen. Met speciale software of apps zoals ‘Posture Corrector’ en ‘Take a Break’ kun je beter op je houding letten en bijvoorbeeld elk half uur een reminder instellen die je eraan herinnert om even een korte break in te lassen. Hierdoor loop je minder kans op nek-en rugklachten tijdens je werk en let je beter op jouw werkhouding.

 

4. Kwaliteit van de apparatuur

Een handige regel om te onthouden is: hoe kleiner het apparaat, hoe groter de kans op lichamelijke klachten. Om goed te kunnen zien op je smartphone, moet je het apparaat dichter voor je gezicht houden dan wanneer je een tablet gebruikt. De realiteit is echter vaak dat men juist krommer gaat zitten om beter te kunnen zien op de smartphone. Ook moet je rekening houden met het contrast op je tablet of smartphone: hoe hoger het contrast, hoe minder je jezelf hoeft in te spannen.

 

5. Toch klachten? Trek aan de bel

Chronische klachten voorkomen is beter dan genezen. Als je al klachten hebt door veelvuldig gebruik van je smartphone, tablet of ipad in een verkeerde houding, blijf dan niet te lang met de klachten lopen. Tijdige behandeling bij een chiropractor of fysiotherapeut kan er voor zorgen dat de klachten niet chronisch worden.

Over Malu Swartjes

Schrijf Uw Reactie

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *

*

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Kies de person met
de hand omhoog *

Scroll To Top