vrijdag, december 15, 2017
Keuze van de Redactie
U bent hier: Home / Bronnen / Culturele Instellingen / Omvangrijke tentoonstelling met werken van William Kentridge in EYE
Omvangrijke tentoonstelling met werken van William Kentridge in EYE

Omvangrijke tentoonstelling met werken van William Kentridge in EYE

  • Nederland
  • Vanaf 25 april presenteert EYE de tentoonstelling If We Ever Get To Heaven met werken van de beroemde Zuid-Afrikaanse kunstenaar William Kentridge (Johannesburg, 1955). Kentridge is bekend geworden met zijn bijzondere animatiefilms, houtskooltekeningen en installaties opgebouwd uit film, geluid, muziek en sculpturale objecten. Daarnaast is hij werkzaam als opera- en theaterregisseur. Speciaal voor EYE ontwikkelde Kentridge More Sweetly Play the Dance, een ca. 45 meter lang fries van bewegende beelden. EYE toont ook een aantal andere grote werken van Kentridge, waaronder de filminstallatie op acht schermen I Am Not Me, the Horse Is Not Mine uit 2008, gebaseerd op het korte verhaal De neus van de Russische schrijver Nikolaj Gogol uit 1836. Het is voor het eerst dat een dergelijk omvangrijke tentoonstelling met meerdere installaties van Kentridge in Nederland te zien zal zijn. Tentoonstelling William Kentridge – If We Ever Get to Heaven, van 25 april t/m 30 augustus 2015 in EYE, IJpromenade 1, Amsterdam, eyefilm.nl/Kentridge
  • image006
  • EYE
  • https://www.eyefilm.nl
  • info@eyefilm.nl
  • image007

William Kentridge, foto genomen tijdens de
opnamen voor More Sweetly Play the Dance.
Foto: Stella Olivier

Een belangrijk en steeds terugkerend thema in het werk van William Kentridge is het beladen verleden van zijn vaderland Zuid-Afrika. Misschien niet verrassend als zoon van twee belangrijke anti-apartheidsadvocaten, weet Kentridge in zijn werk dit conflict in al zijn complexiteit vorm te geven. Veelal gebruikmakend van getekende animaties en eenvoudige pre-cinematechnieken, schetst Kentridge een wereld waarin de politieke werkelijkheid een belangrijke rol speelt. In Kentridges werk zijn vormen, en daarmee ook betekenissen, voortdurend aan verandering onderhevig. Dit is niet alleen zichtbaar in zijn met houtskool getekende en weer weggegomde animaties, maar ook in zijn kinetische objecten, collages, tekeningen en overige werken. “….taking sense and deconstructing it, taking nonsense and seeing if sense can be constructed from it…”, aldus Kentridge.

Zijn veelzijdige oeuvre omvat observaties van en reflecties op de wereld, waarin hij immer op zoek is naar meerduidigheid. Hij tilt zodoende zijn werk uit boven het politieke conflict in Zuid-Afrika en geeft er een meer algemene, humane waarde en betekenis aan.

“I have never tried to make illustrations of Apartheid, but the drawings and films are certainly spawned by and feed off the brutalized society left in its wake. I am interested in a political art, that is to say an art of ambiguity, contradiction, uncompleted gestures and uncertain endings.”

Eindeloze optocht

Het nieuwe werk More Sweetly Play the Dance dat Kentridge speciaal voor EYE ontwikkelde is een 45 meter lang fries met een eindeloze optocht van talloze figuren die tezamen een caleidoscopisch beeld vormen van mensen op weg. Het zijn beelden die wij dagelijks via de media tot ons krijgen, van mensen op de vlucht voor honger, oorlog en ziekte, die Kentridge sublimeert tot een indrukwekkende processie die tegelijkertijd treurigstemmend is maar ook hun levenskracht laat zien. Naast dit nieuwe werk presenteert EYE de indrukwekkende filminstallatie op acht schermen I Am Not Me, the Horse Is Not Mine uit 2008, gebaseerd op het korte verhaal De neus van de Russische schrijver Nikolaj Gogol uit 1836. Ook is Other Faces (2011) te zien, het tiende en meest recente werk uit de reeks Drawings for Projection (1989-2011).

De tentoonstelling is geïnitieerd en samengesteld door Jaap Guldemond, in samenwerking met Marente Bloemheuvel.

Publicatie

Bij de tentoonstelling verschijnt de publicatie More Sweetly Play the Dance waarin de totstandkoming van het nieuwe werk in woord en beeld wordt getoond, met een tekst van William Kentridge en prachtig beeldmateriaal. Taal: Engels. Uitgave van EYE en nai010publishers. Prijs: € 19,50.

Rond de tentoonstelling

De tentoonstelling gaat vergezeld van een uitgebreid flankerend programma in de filmzalen. Een week na de opening, op 1 mei, gaat William Kentridge in gesprek met zijn broer Matthew die een boek schreef over zijn werk.

Op 25 april herhaalt de AVRO Tros de Close Up- documentaire William Kentridge: alles is mogelijk. (2012)

De uitzending van Kunstuur, 26 april op NPO 2, is gewijd aan de tentoonstelling in EYE.

Over William Kentridge

William Kentridge studeerde Politics and African Studies aan de
Universiteit van de Witwatersrand in Johannesburg en kunst aan de Johannesburg Art Foundation. In Parijs studeerde hij mime en theater aan L’école internationale de théâtre de Jacques Lecoq (1981-1982). Hij was een van de oprichters van de Free Filmmakers Co-op in Johannesburg in 1988 en werkt sinds 1992 ook samen met de Zuid-Afrikaanse Handspring Puppet Company. Bovendien is Kentridge actief als operaregisseur, theatermaker en scenograaf voor beroemde operahuizen en theaterfestivals als de Metropolitan Opera in New York, het Royal Opera House in Londen en het Theater Festival van Avignon. Ook werkte Kentridge enkele keren samen met de Nederlandse Opera en het Holland Festival, waaronder aan Monteverdi’s Il ritorno d’Ulisse in 2003 en Schuberts Winterreise in 2014. Tijdens het komende Holland Festival regisseert Kentridge Alban Bergs opera Lulu. Kentridge liet zich voor deze regie voor De Nationale Opera onder meer inspireren door stille films uit de jaren 20 en 30 van de vorige eeuw uit de collectie van EYE.

Kentridge exposeerde zijn beeldende werk onder andere op de Documenta in Kassel (2002 en 2012), de Tate Modern in Londen, het Museum of Modern Art in New York, het Albertina in Wenen en de Biënnale van Venetië. Het Joods Historisch Museum wijdde in 2012 een tentoonstelling aan Kentridge, rondom de installatie Black Box, en in 2013 werd de installatie The Refusal of Time geëxposeerd in het Van Abbemuseum.

William Kentridge – If We Ever Get to Heaven is mede mogelijk gemaakt door een bijdrage van het Ammodo Fonds.

Bijlage: William Kentridge – More Sweetly Play the Dance, 2015, videostill

Over Content Editor V

Content editor of PressCenter website.

Schrijf Uw Reactie

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *

*

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Kies de person met
de hand omhoog *

Scroll To Top