maandag, november 20, 2017
Keuze van de Redactie
U bent hier: Home / Landen / Nederland / Overheid en providers starten actie tegen gevaarlijk smartphone-gebruik op fiets
Overheid en providers starten actie tegen gevaarlijk smartphone-gebruik op fiets

Overheid en providers starten actie tegen gevaarlijk smartphone-gebruik op fiets

  • Nederland
  • Smartphonegebruik speelt een rol bij een op de vijf fietsongelukken waarbij een jongere betrokken is. Daarom wordt in de vandaag gelanceerde publiekscampagne ‘Aandacht op de weg’ dit jaar extra aandacht besteed aan deze kwetsbare doelgroep. Minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) heeft samen met de grote mobiele telecomproviders op het Zandvliet College in Den Haag de aftrap gegeven voor de campagne.
  • Ministerie van Algemene Zaken
  • http://www.rijksoverheid.nl
  • info@minaz.nl
  • http://www.rijksoverheid.nl/nieuws/2014/09/23/overheid-en-providers-starten-actie-tegen-gevaarlijk-smartphone-gebruik-op-fiets.html

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu werkt in de periode 2014-2016 nauw samen met KPN, T-Mobile, UPC, Vodafone en Ziggo om verantwoord gebruik van de smartphone in het verkeer te stimuleren. De providers zullen hiervoor ook onderling samenwerken. De minister en de providers hebben tijdens de kick-off van de campagne een convenant ondertekend. TeamAlert en Veilig Verkeer Nederland (VVN) ondersteunen de acties en de Nationale Politie let extra op het handheld gebruik van de smartphone in het verkeer.

Steeds meer Nederlanders bezitten een smartphone. In 2013 waren er acht miljoen smartphones in gebruik. Mensen bellen minder en gebruiken de smartphone steeds meer voor sociale media en tekstberichten, ook als ze aan het verkeer deelnemen. Uit onderzoek blijkt dat de kans op een verkeersongeval minstens 25 keer groter is als iemand tijdens het rijden bezig is met het lezen of schrijven van tekstberichten, mailen en sociale media. De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) schat dat hierdoor jaarlijks enkele tientallen verkeersdoden en honderden ernstig gewonden vallen.

Minister Schultz: “Onze fietspaden, straten en wegen worden steeds veiliger. De zwakste schakel in het verkeer is ons eigen gedrag. De smart-phone maakt ons leven leuker en makkelijker, maar het kan ook flink afleiden. Via deze campagne maken we verkeersdeelnemers bewuster van de risico’s van smartphonegebruik in het verkeer.”

Vorig jaar richtte de campagne ‘Aandacht op de weg’ zich vooral op het ontmoedigen van het gebruik van de smartphone tijdens het autorijden. Hiermee zijn al goede resultaten geboekt. Uit onderzoek blijkt dat het aantal automobilisten dat zegt een parkeerplaats te zoeken voor gebruik van de smartphone is toegenomen. Maar een flink deel blijkt nog steeds de smartphone niet te kunnen weerstaan. In recent NIPO-onderzoek geeft één op de tien automobilisten aan ‘zeer vaak of regelmatig’ tijdens het rijden de smartphone voor social media te gebruiken. Onder jonge fietsers (12-24 jaar) is zelfs één op de drie personen onderweg druk in de weer met zijn of haar smartphone.

Bij negen procent van de fietsongevallen is een smartphone in het spel. Bij de leeftijdsgroep 12-34 jaar is dit percentage twee keer zo hoog, namelijk 17 tot 18 procent van de fietsongevallen. In de campagne is er daarom dit keer extra aandacht voor de fietsende jongeren.

Om jongeren veilig gedrag in de praktijk te laten ervaren is een nieuwe mobiele app ‘Fietsmodus’ ontwikkeld. Deze app beloont de jongere als die onderweg op de fiets de smartphone niet gebruikt. De gebruikers van de app maken kans op bioscoopkaartjes, een t-shirt of een fiets. De prijzen worden door de providers beschikbaar gesteld. De app werkt op Android en Apple en is gratis te downloaden in de appstore en op de site fietsmodus.nl.

De publiekscampagne loopt van 23 september tot half december. Met tv- en radiocommercials en mottoborden langs de weg worden verkeersdeelnemers gewezen op de risico’s en veilige alternatieven. Daarnaast worden digitale kanalen ingezet zoals websites, een online game, YouTube en Facebook. De telecomproviders zetten samen hun eigen kanalen in om de campagne onder de aandacht te brengen bij hun klanten. VVN en TeamAlert ondersteunen de campagne met acties in het land voor respectievelijk automobilisten en fietsers.

Over Content Editor V

Content editor of PressCenter website.

Schrijf Uw Reactie

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *

*

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Kies de person met
de hand omhoog *

Scroll To Top