maandag, december 11, 2017
Keuze van de Redactie
U bent hier: Home / Landen / Europa / Pakketreizen: betere bescherming consument en aanpassing aan digitaal tijdperk
Pakketreizen: betere bescherming consument en aanpassing aan digitaal tijdperk

Pakketreizen: betere bescherming consument en aanpassing aan digitaal tijdperk

  • Europa
  • Bij het boeken van een pakketreis, boek je de reis en vakantiebestemming als geheel. Om ervoor te zorgen dat klanten weten wie verantwoordelijk is voor de geleverde diensten en hen te informeren over hun rechten, keude de commissie consumentenbescherming vorige week de bijgewerkte regels voor pakketreizen goed. Wij spraken met de rapporteur en Duits christendemocraat Hans-Peter Mayer.
  • Parlementair Documentatie Centrum
  • http://www.europa-nu.nl
  • nv201@pdc.nl
  • http://www.europa-nu.nl/id/vjhdoewj5kzs/nieuws/pakketreizen_betere_bescherming?ctx=vha4ok8ysjvq&tab=0&tab=0

Het internet heeft de reismarkt veranderd. Maar naast het gemak dat online reserveren biedt, is fraude is altijd een aanwezig gevaar voor klanten. Indien klanten niet tevreden zijn met de kwaliteit van de dienstverlening of als ze niet krijgen wat was beloofd, waar kunnen zij dan op terugvallen?

De richtlijn die nu van kracht is, werd aangenomen in de tijd dat we nog geen internet hadden. Het boeken via internet valt nu onder deze nieuwe wet. Klanten moeten worden voorzien van een telefoonnummer dat ze kunnen bellen in geval van nood, zelfs buiten de EU. Pakketreizen, of een aantal gekoppelde reisarrangementen, moeten volledig worden beschermd tegen faillissementen en in het geval van buitengewone omstandigheden, bijvoorbeeld een vulkaanuitbarsting, hebben klanten het recht om te verblijven in een hotel voor maximaal 5 nachten voor een bedrag van € 125 (per nacht).

Klanten zijn ook beschermd tegen prijswijzigingen na boeking – als de prijzen verhogen met meer dan 8 % heeft de consument het recht om het aanbod af te wijzen en de organisator is dan verplicht om een alternatieve reis, vergelijkbaar met de door de consument geboekte reis, aan te bieden. Dat gaat verder dan het voorstel van de Commissie. Hetzelfde geldt voor belangrijke veranderingen in het reispakket, bijvoorbeeld als u een ander hotel krijgt en de regels zijn zeer gedetailleerd.

De EU is de grootste toeristische trekpleister in de wereld wat het toerisme een zeer belangrijke sector van de economie maakt. Welke gevolgen zullen deze regels op de reisbranche in Europa hebben?

Al onze beslissingen zijn zeer goed in evenwicht. De consument heeft het recht op informatie. Aan de andere kant weten de organisator en verkoper precies welke informatie zij moeten geven en welke rechten en plichten zij hebben. De reactie van de reisorganisatoren was positief. Zij willen ook hun klanten tevreden stellen en een uitstekende service bieden.

Over Content Editor V

Content editor of PressCenter website.

Schrijf Uw Reactie

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *

*

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Kies de person met
de hand omhoog *

Scroll To Top