maandag, november 20, 2017
U bent hier: Home / Specials / Cijfers / Arkbewoners Haarlem luiden noodklok i.v.m. financieel debacle ondererfpacht
Arkbewoners Haarlem luiden noodklok i.v.m. financieel debacle ondererfpacht

• Veertig arkbewoners aan het Liewegje (Lieoever) in Haarlem en vele andere erfpachters in de regio Haarlem die vallen onder het recreatieschap Spaarnwoude, dreigen in 2015 financieel ten onder te gaan na een zoveelste erpachtverhoging door recreatieschap Spaarnwoude*.
  • Belangenvereniging Arkbewoners Liewegje
  • hrijswijk@upcmail.nl
  • Noot voor de redactie: Hans Rijswijk, voorzitter BAL (Belangenvereniging Arkbewoners Liewegje) Lieoever 75, 2033 AD Haarlem 06- 30596325 hrijswijk@upcmail.nl Fragment TROS Radar van 10 februari jl: http://www.trosradar.nl/uitzending/archief/detail/aflevering/10-02-2014/huizen-onverkoopbaar-door-erfpacht/ Fragment RTV Noord-Holland van 23 februari jl: http://www.rtvnh.nl/nieuws/137375/Woonbootbewoners%20Haarlem%20woedend%20over%20erfpachtverhoging%20 * Het recreatieschap Spaarnwoude is een samenwerkingsverband tussen de provincie Noord-Holland en 5 gemeenten: Haarlem, Velsen, Haarlemmerliede Spaarnwoude, Haarlemmermeer en Amsterdam Haarlem, 25 februari 2014 PERSBERICHT: Veertig arkbewoners aan het Liewegje (Lieoever) in Haarlem en vele andere erfpachters in de regio Haarlem die vallen onder het recreatieschap Spaarnwoude, dreigen in 2015 financieel ten onder te gaan na een zoveelste erpachtverhoging door recreatieschap Spaarnwoude*. Arkbewoners Haarlem luiden noodklok i.v.m. financieel debacle ondererfpacht

De bewoners van de woonboten aan de Ringvaart  in Haarlem maken zich ernstige zorgen. Ten eerste heerst de angst of men in 2015 de erfpachtcanon nog wel kan betalen (40% van de pachters bij Lieoever is ouder dan 65 jaar). Ten tweede of de woonboten nog wel zijn te verkopen zijn.

Voor woonboten geldt de zelfde erfpachtproblematiek als voor huizen. De eigenaar van de grond aan het Liewegje is Staatsbosbeheer. Staatsbosbeheer heeft de grond in 1993 voor 60 jaar (t/m 2053) voor fl 50,- per jaar verpacht aan het Recreatieschap Spaarnwoude, met als voorwaarde dat Recreatieschap Spaarnwoude het beheer en onderhoud voor het gebied verzorgt. Vervolgens heeft het recreatieschap het onderhoud en beheer ondergebracht in de contracten van de ondererfpachters (de arkbewoners). Voordeel voor het recreatieschap is dus dat ze zowel erfpachtcanon kunnen vragen aan de arkbewoners áls het onderhoud niet meer hoeven te verzorgen. Dubbele winst dus.

Nu de financiële situatie van het  recreatieschap Spaarnwoude al enige tijd niet zo rooskleurig is, wordt de erfpachtcanon herhaaldelijk buiten proporties verhoogd. Zo was dit in 2006 met factor 2 (de inzet was factor 10).  In 2015 wil het recreatieschap de canon wederom met factor 3 verhogen. Waar bewoners in 1995 nog rond de fl 50,- per jaar kwijt waren voor hun tuin, zullen velen vanaf 2015 tussen de € 5.000,- en € 13.000,- per jaar moeten neertellen voor het stukje grond voor hun woonark, bóvenop hun hypotheeklasten. Een bedrag dat voor bijna niemand op te brengen is. De angst bij veel bewoners is dan ook waar deze ‘geldklopperij’ zal eindigen? Met de snelheid van deze verhoging in de laatste 2 decennia zal de canon rond 2020 op € 25.000,- per jaar liggen. Veel arkbewoners zullen in 2053 rond een half miljoen (!) euro hebben betaald voor een stuk grond dat nooit van hen wordt.

Om bovenstaande redenen zijn al enkele woonboten uit de verkoop gehaald op het Liewegje. Banken verstrekken alleen een hypotheek als het contract minimaal voor 30 jaar is en de canon stabiel en transparant. En voor beide punten is dat niet het geval. Erger nog;  Recreatieschap Spaarnwoude zet kopers en verkopers onder druk om hun eigen voorwaarden c.q. belangen (hogere canon, afzien van claims, tekenen voor marktconforme prijzen) door te drukken.

Omdat de huizen- en grondprijzen door de huidige economische crisis met 20 tot 40% zijn gedaald, is een verhoging van de erfpachtcanon met wederom 300% onverklaarbaar en onevenredig. Een verlaging van de canon zou eerder op zijn plaats zijn. Anders dan bij een wettelijke regeling zoals de huurwet, is er voor mensen die grond (onder)erfpachten van met name particuliere organisaties, geen enkele wettelijke bescherming.

In Nederland gaat het in totaal om 1,5 miljoen mensen die pachten waarvan bijna 200.000 huishoudens met particuliere erfpacht. Alle 40 bewoners van het Liewegje luiden nu de noodklok, aangezien de zogenaamde ‘kip met de gouden eieren’ binnenkort een ‘dode kip zonder veren’ zal zijn. Momenteel wordt er een media offensief gestart om zowel de verantwoordelijke bestuurders, burgemeester en wethouders, maar ook de Nederlandse regering wakker te schudden. Op maandag 10 februari en zondag 23 februari jl. besteedden TROS Radar en RTV NH reeds aandacht aan het probleem aan de Lieoever.

Op www.erfpachters.nl kunnen erfpachters die onder Spaarnwoude vallen, zich melden met hun probleem.

Over K.Slager