maandag, december 11, 2017
U bent hier: Home / Bronnen / Bedrijfsleven & Ondernemers / Persbericht: DNB houdt vast aan bestaande alternatieve rentetermijnstructuur verzekeraars

• De Nederlandsche Bank (DNB) houdt vast aan het bestaande beleid ten aanzien van de zogenoemde alternatieve rentetermijnstructuur voor verzekeraars.
  • DNB
  • info@dnb.nl

DNB is tot deze conclusie gekomen op basis van eigen analyse en na overleg met het Verbond van Verzekeraars over de gevolgen van de recente afwaardering van de Franse staat door kredietbeoordelaar Fitch. Vanwege het effect hiervan voor verzekeraars die de alternatieve curve gebruiken, is op verzoek van het Verbond overlegd over het toestaan van een andere alternatieve rentecurve, maar daar ziet DNB thans geen grond voor. Deze verzekeraars kunnen ervoor kiezen om de huidige alternatieve rentecurve te blijven gebruiken, of over te stappen naar de gebruikelijke zogenoemde DNB swap curve.

De afwaardering van de Franse staat op 12 juli jl. betekent dat de Franse staatsobligaties geen deel meer uitmaken van de ECB AAA curve. Daarmee is de samenstelling veranderd van de enige alternatieve curve die verzekeraars op aanvraag bij DNB mogen gebruiken in plaats van de DNB swap curve bij de waardering van de verzekeringsverplichtingen.

Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met Tobias Oudejans (020-524 3100, 06-524 96 961).

Over Content Editor V

Content editor of PressCenter website.