zondag, november 19, 2017
Keuze van de Redactie
U bent hier: Home / Rubrieken / Business & Ondernemerschap / Primark breidt samenwerking met CottonConnect en de Vereniging van zelfstandige vrouwen uit en ondersteunt 10.000 boerinnen in India
Primark breidt samenwerking met CottonConnect en de Vereniging van zelfstandige vrouwen uit en ondersteunt 10.000 boerinnen in India

Primark breidt samenwerking met CottonConnect en de Vereniging van zelfstandige vrouwen uit en ondersteunt 10.000 boerinnen in India

  • Internationale
  • Primark heeft aangekondigd dat het zijn Sustainable Cotton-programma, een samenwerkingsverband dat tot doel heeft om vrouwen te ondersteunen in de traditioneel door mannen gedomineerde agrarische gemeenschappen in Gujarat, India, met zes jaar zal verlengen om duurzame landbouwmethodes in te voeren, de katoenopbrengsten te verbeteren en hun inkomens te verhogen.
  • www.primark.com
  • press@primark.com

Tijdens de driejarige proef met CottonConnect, dat samen met landbouwkundigen werd opgezet, en de Vereniging van zelfstandige vrouwen (SEWA – Self Employed Women’s Association), kregen 1251 boerinnen training, waardoor ze gemiddeld een winststijging van 211%1 bereikten, die velen van hen benutten om het welzijn van hun gezin te verbeteren en in de scholing van hun kinderen te investeren. De komende zes jaar zullen nog eens 10.000 boerinnen aan het programma deelnemen, te beginnen in april 2016.

Het Sustainable Cotton-programma van Primark is de eerste gelegenheid waarbij SEWA gevraagd is om met een westers merk en een gespecialiseerde landbouworganisatie samen te werken om langdurige en duurzame verandering tot stand te brengen. In de afgelopen vijf jaar hebben een aantal mondiale studies aangetoond dat landbouwprogramma’s die vrouwen op een effectieve manier betrekken, tot een aanzienlijke toename van de katoenproductie kunnen leiden en transformerende werking voor de maatschappij als geheel hebben.

De Verenigde Naties schat dat het sluiten van de kloof tussen de geslachten op landbouwgebied wereldwijd tot aanzienlijke baten voor de landbouwsector en de maatschappij zou leiden. Als vrouwen dezelfde toegang tot hulpbronnen zouden hebben als mannen, zouden zij voor stijgingen van de opbrengsten tussen 20 en 30 procent zorgen2. Uit een verdere studie van het Global Development Institute in 2013 blijkt dat naarmate de inkomens stijgen, vrouwen eerder geneigd zijn om in het welzijn van het gezin en de scholing van de kinderen te investeren dan mannen3.

De experts van de drie jaar geleden opgerichte vereniging SEWA die steun kregen van de Ethical Trading- en Environmental Sustainability-teams in India, meldden indrukwekkende resultaten. Al tijdens het tweede jaar behaalden de vrouwen die deelnamen aan het Sustainable Cotton-programma van Primark:

- Een gemiddelde stijging van de winst van 211%
- Een gemiddelde toename van de opbrengst van 12,6%
- Een vermindering van de kosten van de grondstoffen van 5%
- Een vermindering van 13,5% in het gebruik van kunstmest en een vermindering van 53,5% in het gebruik van bestrijdingsmiddelen – een teken dat milieuvriendelijkere landbouwmethodes worden toegepast
- Vermindering van het waterverbruik van 12,9% – een teken dat er efficiëntere methodes voor de omgang met water worden toegepast

Het benutten van de bestaande relaties van SEWA met de plaatselijke landbouwgemeenschappen was van meet af aan essentieel voor het succes van het programma. In de dorpen gehouden bijeenkomsten gaven boerinnen gelegenheid om de hulp van hun echtgenoten en mannelijke familieleden in te roepen – hoewel velen van hen aanvankelijk sceptisch waren – en dit zorgde ervoor dat zij zich geruster voelden en voldoende vertrouwen hadden om met de training te beginnen.
Alison Ward, CEO van CottonConnect, zei: “Het bereiken van gelijkheid van de geslachten en het ondersteunen van vrouwen is een van de doelstellingen van de VN voor duurzame ontwikkeling, maar geen enkele regering, NGO, liefdadigheidsinstelling, bedrijf of merk kan alleen en zonder hulp positieve verandering bereiken. In samenwerking met het Primark-team en de Self Employed Women’s Association hebben we een uniek programma kunnen ontwikkelen om enkele van de problemen aan te pakken waarmee vrouwen in landbouwgemeenschappen worden geconfronteerd.

“We hebben geconstateerd dat vrouwen niet naar gemengde trainingssessies gaan, dus de kennis die ze dankzij het programma hebben opgedaan zal hen helpen om een beter leven voor zichzelf en hun gezinnen op te bouwen. Het is ook geweldig om te zien hoe trots hun echtgenoten op hun werk zijn.”
Paul Lister, verantwoordelijk voor het Ethical Trading Team van Primark, zei: “Primark heeft er de afgelopen tien jaar hard aan gewerkt om ervoor te zorgen dat de rechten van arbeiders binnen onze mondiale aanvoerketen worden gerespecteerd, en het leven van mensen in de kledingsector in de opkomende markten verandert naarmate de industrialisering nieuwe banen creëert en kansen biedt.

“Het Sustainable Cotton-programma van Primark begon vanuit de wens om een project te ontwikkelen dat de duurzame productie van katoen zou stimuleren en een verschil zou maken voor de katoenboeren. Wij geloven dat samenwerking de sleutel vormt bij het totstandbrengen van veranderingen in ontwikkelingslanden zoals India, en daarom hebben we de Self Employed Women’s Association uitgenodigd en de leden ervan in contact gebracht met de experts op het gebied van duurzaamheid in de landbouw CottonConnect. De resultaten overstijgen onze verwachtingen en ik ben verheugd dat we ze kans hebben om de komende zes jaar nog eens 10.000 boerinnen te bereiken.”

Reema Nanavaty, hoofd van de Self Employed Women’s Association, zei: “Vrouwen toegang geven tot voltijdwerk is een van de beste manieren om maatschappelijke en economische veranderingen teweeg te brengen. Daarom werken we met gemeenschappen in heel India samen om precies die veranderingen te realiseren.
“De samenwerking met Primark en CottonConnect heeft ons getoond wat er mogelijk is. We zien veel vrouwen die hun gestegen inkomen weer in hun gezinnen investeren – of dat nu gebeurt door hun kinderen naar school te sturen, het verbeteren van hun leefomstandigheden of door het kopen en bereiden van voedzamer voedsel. Dankzij dit programma kunnen we een verschil maken in het leven van mensen en we verheugen ons erop om in de komende zes jaar nog meer vrouwen te kunnen helpen.”

Over Content Editor R

Content editor of PressCenter website.

Schrijf Uw Reactie

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *

*

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Kies de person met
de hand omhoog *

Scroll To Top