zaterdag, maart 28, 2020
Keuze van de Redactie
U bent hier: Home / Bronnen / Bedrijfsleven & Ondernemers / PwC: Nederlanders shoppen veel traditioneler dan Britten
PwC: Nederlanders shoppen veel traditioneler dan Britten

PwC: Nederlanders shoppen veel traditioneler dan Britten

  • Nederland
  • Nederlandse consumenten shoppen veel minder online dan consumenten aan de andere kant van de Noordzee. Dat blijkt uit een vergelijkingsonderzoek van PwC onder ruim 1.000 Nederlandse en 2.000 Britse consumenten. In Nederland doet 29% van de ondervraagde consumenten het merendeel van hun aankopen online. In Groot-Brittannië 56%, dus bijna twee keer zoveel. Britten zetten online ook vaker in bij hun zoektocht. Bij 57% van de Britse aankopen worden producten eerst online gezocht. In Nederland ligt dit percentage (38%) beduidend lager.
  • PricewaterhouseCoopers
  • http://www.pwc.nl
  • info@nl.pwc.com
  • http://www.pwc.nl/nl/persbericht/nederlanders-shoppen-veel-traditioneler-dan-britten.jhtml

Volgens PwC zijn Britse retailers hun Nederlandse collega’s ver vooruit en weten ze met formules als click & collect meerdere verkoopkanalen te benutten. ‘In Nederlands is het veel minder gebruikelijk om online producten te kopen dan in Groot-Brittannië’, zegt Marc Diepstraten, partner en retailspecialist bij PwC. ‘Het verschil tussen beide landen hangt nauw samen met logistiek. Britse retailers hebben hun zaakjes beter op orde. Vooral als het gaat om bezorgingssnelheid en leveringsopties. Zo is het voor Britten meer gemeengoed dat hun producten op de dag van aankoop worden geleverd, op de plek die ze zelf kiezen.’

Volgens het onderzoek storen consumenten zich vooral aan te late levering. Van de ondervraagde Britten kreeg 8% hun online aankoop te laat geleverd, tegen 10% van de Nederlandse ondervraagden. Diepstraten: ‘Tot nu ligt de focus van Nederlandse retailers vooral op het commerciële vlak, zoals het verbeteren van het productaanbod en het aantrekken van consumenten. Dit onderzoek bevestigt dat je vooral gemak en een betrouwbare en snelle levering moet bieden.’

Het verschil in winkelgedrag werd afgelopen kerst nog maar eens benadrukt. In Nederland liet maar liefst 87% hun online kerstaankopen thuis afleveren, in Groot-Brittannië slechts 14%. In plaats daarvan koos het grootste deel van de Britse consumenten voor aflevering op een alternatieve locatie, zoals het werkadres, of om de producten zelf in de winkel op te halen. Dit illustreert de sterke en onlosmakelijk relatie tussen het online en offline winkelkanaal.

Bijna driekwart (72%) van de ondervraagde Nederlandse consumenten geeft aan dat de winkel de voorkeur geniet voor het doen van aankopen. Deze voorkeur wordt met name gedreven doordat een fysieke winkel de mogelijkheid biedt om producten aan te raken en direct mee te nemen. Uit eerder onderzoek van PwC blijkt dat consumenten vooral meubels, kleding en dagelijkse boodschappen nog steeds het liefst kopen bij fysieke winkels. Voor elektronische en huishoudelijke apparaten en meubilair geldt dat een slimme multichannel-strategie er voor kan zorgen dat verkoopcijfers ook in fysieke winkels stijgen. Research in de winkel en aankoop op het web is met name een geschikt aankoopproces voor kleding.

Over Content Editor V

Content editor of PressCenter website.

Schrijf Uw Reactie

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *

*

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Kies de person met
de hand omhoog *

Scroll To Top