woensdag, november 22, 2017
Keuze van de Redactie
U bent hier: Home / Rubrieken / Economie & Financiën / Reactie naar aanleiding van Rapport ombudsman over één bankrekeningnummer
Reactie naar aanleiding van Rapport ombudsman over één bankrekeningnummer

Reactie naar aanleiding van Rapport ombudsman over één bankrekeningnummer

  • Nederland
  • Vandaag is het rapport van de Nationale ombudsman verschenen over zijn onderzoek naar de invoering van de één-bankrekeningnummer-maatregel door de Belastingdienst. Deze werd ingevoerd, naar aanleiding van diverse fraudegevallen van begin 2013.
  • Ministerie van Financiën
  • http://www.rijksoverheid.nl
  • info@minfin.nl
  • http://www.rijksoverheid.nl/ministeries/fin/nieuws/2014/10/29/reactie-naar-aanleiding-van-rapport-ombudsman-over-een-bankrekeningnummer.html

Door de invoering van de één-bankrekeningnummer-maatregel kunnen burgers hun toeslagen en belastingteruggaven alleen nog ontvangen op één rekeningnummer, dat op hun eigen naam staat. Dit is één van de maatregelen die december 2013 is ingevoerd om fraude te bestrijden.

De invoering van deze maatregel was omvangrijk. In totaal waren 35 miljoen rekeningnummers bij de Belastingdienst bekend. Dat aantal moest worden teruggebracht naar 14 miljoen geverifieerde rekeningnummers. Hiervoor was aanvankelijk een gefaseerde invoering voorzien tot 1 januari 2016. Onder sterke maatschappelijke en publicitaire druk werd de invoering door de toenmalige staatssecretaris versneld met een overgangstermijn van zeven maanden.

Voor het overgrote deel van de mensen is de verificatie van de rekeningnummers automatisch gebeurd, zonder dat men er iets van merkte. Voor een omvangrijke groep kon echter niet worden vastgesteld, dat het door hen gebruikte rekeningnummer aan de wettelijke eisen voldeed. Bij het proces van verificatie van rekeningnummers zijn problemen ontstaan. Hierdoor hebben mensen onnodig lang op hun toeslag moeten wachten of op een andere manier frustratie opgelopen.

De Belastingdienst betreurt dat deze problemen zijn ontstaan en heeft als gevolg hiervan maatregelen genomen. Het is daarbij duidelijk dat de urgentie om fraude aan te pakken van doorslaggevende betekenis is geweest bij de vormgeving van de maatregel, inclusief het bijbehorende tijdspad. De les die hieruit wordt getrokken, is dat in de complexe omgeving waarin de Belastingdienst functioneert, zaken een langere transitieperiode behoeven.

De Nationale ombudsman heeft met instemming kennis genomen van de maatregelen, die de nieuwe staatssecretaris inmiddels heeft genomen of aangekondigd. Daarbij is het de inzet van de Belastingdienst om vertragingen bij uitbetaling aan goedwillende burgers zo veel mogelijk te beperken. Voor een groep burgers, waarbij de problemen bij verificatie zijn ontstaan, is afgesproken dat ze tot 1 juli 2015 gebruik kunnen maken van een overgangsrecht.

Over Content Editor V

Content editor of PressCenter website.

Schrijf Uw Reactie

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *

*

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Kies de person met
de hand omhoog *

Scroll To Top