zondag, november 19, 2017
Keuze van de Redactie
U bent hier: Home / Bronnen / Bedrijfsleven & Ondernemers / Resultaten vierde kwartaal 2014 GfK Retail Reports
Resultaten vierde kwartaal 2014 GfK Retail Reports

Resultaten vierde kwartaal 2014 GfK Retail Reports

  • Nederland
  • Alle non-food markten bij elkaar opgeteld laten een omzet plus zien van 1,9% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. In het vierde kwartaal laten de markten van Fietsen, Telecom en Groot- en Klein Huishoudelijke apparaten een omzetgroei zien. De omzet in Consumenten Elektronica, Doe Het Zelf en Entertainment begint te stabiliseren. Foto, Boeken, IT, Fashion en Toerisme vertoonden geen groei. Dit blijkt uit de Q4 rapportage van GfK Retail Reports.
  • GfK Group
  • http://www.gfk.com
  • info.benelux@gfk.com

Fietsen: 48% omzetgroei door wijziging onbelastbare vergoeding werkgever

In het laatste kwartaal van 2014 is er een ware run op (elektrische) fietsen ontstaan. De omzet steeg in het vierde kwartaal met 48% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Een belangrijke reden hiervan is de aankondiging van een beperking van de onbelastbare vergoeding van fietsen door de werkgever per 1 januari 2015.

Telecom: steeds meer toestellen Sim Free verkocht

Het laatste kwartaal van 2014 laat een positieve ontwikkeling zien in de Smart- en Mobile Phone markt. Dit is een duidelijk gevolg van de nieuwe toestelreleases die aan het einde van Q3 zijn geïntroduceerd. De opmars van Sim Free toestellen zet verder door. In het vierde kwartaal van 2014, is 53% van de nieuwe toestellen een Sim Free toestel. In december 2014 ligt het aandeel van Sim Free zelfs op 56%. Een nieuw record en Sim Free wordt hiermee “marktleider”.

Groot- en Klein Huishoudelijke apparaten: explosief herstel

Met een ruime 14% omzetgroei in het laatste kwartaal van 2014 overtreft de groei van de Groot Huishoudelijk apparaten de verwachtingen. De positieve ontwikkelingen op de huizenmarkt en de toename van energie zuinige apparaten vormen een goede basis voor de groei in verkopen van keukens, witgoed en alle keukenapparatuur.

Met een omzetgroei van 7% ten opzichte van het 4e kwartaal in 2013, leveren Klein Huishoudelijke apparaten een belangrijke bijdrage aan het herstel van de ‘elektro’ markt. De kleine keukenapparaten stegen het hardst. Dit segment groeide in het 4e kwartaal bijna 10% vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Het waren voornamelijk friteuses, bakplaten, keukenmachines, blenders, sapcentrifuges, en contactgrillen die de weg naar de consument wisten te vinden.

Omzet Consumenten Elektronica en Doe Het Zelf stabiliseert

De omzet van Consumenten Elektronica en de Doe Het Zelf markt heeft zich inmiddels in het vierde kwartaal enigszins gestabiliseerd met een omzetdaling van respectievelijk 1,5% en 0,5%. In de Consumenten Electronica markt zien we wel een verbeterde televisieverkoop en positieve groei van audio producten. In de Doe Het Zelf markt zien we dat metname de elektrisch- en tuin gereedschappen groeien.

Entertainment: fysieke markt stabiliseert en digitaal groeit

De markt voor fysieke entertainment producten eindigt met een minimale omzetplus van 0,1% in vergelijking met Q4 van 2013. De verkoop van DVD’s en CD’s blijft dalen. We zien wel in het vierde kwartaal een stijging in de verkoop van consoles met 55% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De markt voor digitaal entertainment eindigt met groeicijfers. GfK schat in dat de omzet van de digitale muziek markt in het vierde kwartaal met 19,9% is gestegen ten opzicht van Q4 2013.

Markten die geen omzet groei vertonen: Foto, IT, Fashion, Toerisme en Boeken

Een aantal markten zoals Foto, IT, Fashion, Toerisme en Boeken vertoonde in het vierde kwartaal een omzetdaling variërend tussen de 15,7% en 2,4 %.

http://www.gfk.com/nl/retail-reports/

http://www.gfk.com/nl

Over GfK

GfK biedt betrouwbare markt- en consumenteninformatie waardoor klanten betere beslissingen kunnen nemen. Over de hele wereld combineren meer dan 13.000 marktonderzoek-experts hun passie met de jarenlange onderzoekservaring van GfK. Hierdoor is GfK in staat om wereldwijde inzichten te koppelen aan lokale marktinformatie uit meer dan 100 landen. Door gebruik te maken van innovatieve technologieën, zet GfK big data om in smart data. Hierdoor kunnen onze klanten hun concurrentievoordeel verbeteren en krijgen zij meer inzicht in de keuzes en ervaringen van hun consumenten.

GfK Retail Reports

GfK Retail Reports geeft elk kwartaal, op basis van het GfK retailpanel, direct zicht op de actuele ontwikkelingen binnen de grootste non-food markten in de Nederlandse retail: Een heldere samenvatting van de harde feiten en een spitse analyse van trends in woord en beeld. Voor meer informatie: http://www.gfk.com/nl/retail-reports/

Over Content Editor V

Content editor of PressCenter website.

Schrijf Uw Reactie

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *

*

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Kies de person met
de hand omhoog *

Scroll To Top