donderdag, november 23, 2017
Keuze van de Redactie
U bent hier: Home / Bronnen / Culturele Instellingen / Rijksmuseum toont gerestaureerde kruisiging
Rijksmuseum toont gerestaureerde kruisiging

Rijksmuseum toont gerestaureerde kruisiging

  • Nederland
  • Ter gelegenheid van Pasen presenteert het Rijksmuseum een zeldzaam en grondig gerestaureerd zwart marmeren reliëf met uitgebreide kruisigingsscène, afkomstig uit het atelier van de Italiaans-Waalse beeldhouwer Nicolas II Palardin (overleden ca. 1580 te Luik) en gemaakt omstreeks 1550-1560.
  • unnamed (1)
  • Rijksmuseum
  • https://www.rijksmuseum.nl
  • pressoffice@rijksmuseum.nl
  • https://www.rijksmuseum.nl/nl/pers/persberichten/rijksmuseum-toont-gerestaureerde-kruisiging

Aanwinst uit eigen collectie

Dit bijzonder verfijnde reliëf toont een Kruisigingsscène bestaande uit maar liefst eenentwintig figuren. Hoog bovenaan hangt Christus aan het kruis. De waardige houding van zijn lichaam vormt een groot contrast met die van de kronkelende moordenaars aan de afgeknotte boomstamkruisen naast hem. In het midden bevinden zich enkele omstanders en soldaten, waarvan er één de Verlosser met een lans in de zij steekt. Het is de blinde Longinus die door een andere ruiter bij het richten wordt geholpen.

Links onderaan is Maria te zien, die overmand door verdriet in zwijm valt terwijl haar zussen en Johannes de Evangelist haar proberen te ondersteunen. Rechts van hen wordt gevochten om Christus’ gewaden. Het grimmige tafereel, van bovenaf gadegeslagen door een woest gebarende God de Vader op een wolk, vindt plaats in een bergachtig landschap met achter de radstaak links in het verschiet een gezicht op de stad Jeruzalem.. Door het gebruik van diepzwart marmer heeft dit hoogtepunt uit het Lijdensverhaal van Christus een extra dramatische lading gekregen. Alleen onder strijklicht komt de donkere voorstelling tot leven.

Enige werk in Nederland van Nicolas Palardin

De Italiaan Nicolas Palardin vestigde zich in 1518 in Luik. Hij legde zich toe op het maken van beelden in toetssteen, een moeilijk te bewerken diepzwarte marmersoort die in Theux (in de Ardennen) werd gewonnen. Dat bijzondere materiaalgebruik maakte zijn kunst extra begeerlijk. Na zijn dood zetten zijn gelijknamige zoon en diens zwager Martin Fiacre zijn werk voort. Uit hun atelier stamt dit kruisigingsreliëf. Er zijn slechts weinig werken uit hun atelier bekend. Dit reliëf is het enige dat zich in een Nederlandse collectie bevindt.

Over Content Editor V

Content editor of PressCenter website.

Schrijf Uw Reactie

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *

*

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Kies de person met
de hand omhoog *

Scroll To Top