maandag, januari 22, 2018
Keuze van de Redactie
U bent hier: Home / Landen / Nederland / ‘s-Gravenzande minder veilig bij dijkdoorbraak
‘s-Gravenzande minder veilig bij dijkdoorbraak

‘s-Gravenzande minder veilig bij dijkdoorbraak

  • Nederland
  • De Maasdijk tussen Maassluis en Hoek van Holland ligt er al 700 jaar. In 1990 is de Delflandse dijk gereed gekomen, die direct langs de oever van de Nieuwe Waterweg loopt. Toen is besloten om de Maasdijk in stand te houden als waterkering. Nu willen de provincie Zuid-Holland en het hoogheemraadschap van Delfland af van de status ‘waterkering’.
  • verbindingwesterleemaasdijk2
  • Algemene Waterschapspartij Delfland
  • http://awpdelfland.ning.com
  • middendorp.hans@gmail.com
  • Meer informatie: Hans Middendorp.06 3747 5317 http://awpdelfland.ning.com/profiles/blogs/maasdijk-straks-geen-waterkering-meer

Fietstunnel

Zo lang de wettelijke status ‘waterkering’ nog geldt, moet bij de aanleg van bijv. een fietstunnel gezorgd worden voor extra kleppen om de Maasdijk in noodgevallen te sluiten. Als die status is vervallen, dan gelden voor coupures zoals een fietstunnel veel minder strikte voorwaarden.

Geld besparen

Uit een nieuwe analyse komt naar voren dat bij een doorbraak van de Delflandse dijk het weinig verschil maakt of de huidige Maasdijk in stand wordt gehouden als slaperdijk. ‘Er kan veel geld worden bespaard op het beheer en onderhoud van de Maasdijk, als die niet meer meetelt als waterkering. En als de regelgeving voor de Maasdijk minder zwaar wordt, biedt dat ook kansen voor woningbouwprojecten’, zei provinciaal bestuurder Han Weber (D66).

Meer schade in het Westland

Maar uit de nieuwe analyse blijkt ook, dat als de Delflandse dijk toch bezwijkt in een superstorm, er wel heel veel water door die coupures ’s-Gravenzande zal binnenstromen. Hans Middendorp, fractievoorzitter  van de AWP, wil helderheid over de omvang van de extra schade bij een doorbraak van de Delflandse dijk. ‘Zolang de Maasdijk wel een waterkering blijft, gelden er strenge regels voor coupures in de dijk. Als die regels worden losgelaten, betekent het toch dat een stormvloed beperkt schade zal aanrichten in ’s-Gravenzande. De AWP wil daarom het rapport eerst nog eens goed bestuderen’.

Nieuwe Deltaplan

In het kader van het nieuwe Deltaplan is de normering van alle dijken in Nederland aangepast aan de moderne inzichten. ‘Er is de laatste vijf jaar heel veel nieuwe kennis ontstaan door gebruik van complexe computermodellen’ zegt Han Weber (D66). ‘Als we dat allemaal doorrekenen voor de Maasdijk, dan blijkt dat de extra schade die kan ontstaan, en alleen in het uitzonderlijke geval van een dijkdoorbraak langs de Nieuwe Waterweg, niet opweegt tegen de kosten van toekomstig beheer en onderhoud.” Volgens Adri Bom (CDA) van Delfland is het veel doelmatiger om geld uit te geven aan de Delflandse dijk dan aan de Maasdijk. Toch is zij niet van plan om de normering van de Delflandse dijk te verhogen, ‘want die normering is al zwaar genoeg’.

Over HansMiddendorp

Schrijf Uw Reactie

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *

*

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Kies de person met
de hand omhoog *

Scroll To Top