woensdag, september 20, 2017
Keuze van de Redactie
U bent hier: Home / Bronnen / Bedrijfsleven & Ondernemers / Servicekampioenen Nederland: waar de klanten blij gemaakt worden
Servicekampioenen Nederland: waar de klanten blij gemaakt worden

Servicekampioenen Nederland: waar de klanten blij gemaakt worden

  • Nederland
  • De klant is koning! Maar voor welke bedrijven en ondernemingen geldt dat daadwerkelijk? De onafhankelijke onderzoekers van ServiceValue geven een antwoord.
  • ServiceValue
  • http://www.servicevalue.de/wettbewerbe/branchenuebergreifend/service-champions-nederland/
  • E.Sipkar@ServiceValue.de

51 sectorwinnaars geven hun klanten een echte service-ervaring

Meer dan 80.000 klantenbeoordelingen getuigen over de service-ervaringen in 268 bedrijven uit 51 sectoren – zij vormen de basis voor de selectie van de servicekampioenen in Nederland. Het analysebedrijf ServiceValue en zijn wetenschappelijke partner, de Goethe-Universiteit Frankfurt, organiseren deze serviceclassificatie al voor verschillende Europese landen, en nu ook voor Nederland. Hier behalen Hilton Hotels & Resorts, Hampshire en Gall & Gall de hoogste plaatsen in de totale classificatie. De luxehotels bieden ook als sector de beste service-ervaring.

De Service Experience Score: het beoordelingscriterium van de classificatie

Het breed opgezette onderzoek naar de ervaren service gebeurt aan de hand van de Service Experience Score (SES), een wetenschappelijk ondersteund en tegelijk efficiënt instrument voor het meten van de service-ervaring. Met behulp van de SES wordt een classificatie van alle onderzochte bedrijven en de bijbehorende sectoren opgesteld.

Servicegeoriënteerde bedrijven

In de intersectorale totale classificatie van de 268 aanbieders worden de bedrijven met een bovengemiddelde score aan een medaillerang (goud, zilver of brons) toegewezen. Met een SES van 80,3 % staat Hilton Hotels & Resorts aan de leiding van alle onderzochte bedrijven, dicht gevolgd door de luxehotelgroep Hampshire (SES 79,1 %), die haar gasten ook een buitengewone service-ervaring biedt. De derde plaats in de totale classificatie gaat naar Gall & Gall, de drankenspeciaalzaak, met een SES van 78,8 %.

Naast de totale classificatie worden ook sectorspecifieke classificaties opgesteld. Zodoende kunnen 51 bedrijven als beste serviceverlener in hun sector geselecteerd worden en zich een echte servicekampioen voelen. Bij een vergelijking van de sectoren onderling komen de luxehotels, dierentuinen en speelgoedwinkels op de eerste plaatsen. Energieaanbieders en onlinemeubelwinkels kunnen toch nog één klant op twee een service-ervaring bieden.

De sectoren met desbetreffende winnaars

Branche,Branche Winnaar: SES-Waarde

Apotheken, Kring-Apotheek: 74,60%
Autoverhuur, Hertz: 69,90%
Autoverzekeringen, de Goudse: 65,00%
Bakkerijketen, De Echte Bakker: 76,40%
Banken, ING: 68,30%
Bloemenversendhandel, regiobloemist.nl: 68,30%
Boekenwinkels, Bruna: 78,70%
Bouwmarkten, Praxis: 75,20%
Budget hotels, Best Western: 71,90%
Dierenspeciaalzaken, BoerenBond: 75,10%
Dierentuinen, Burgers’ Zoo: 78,20%
Drogisterijen, Etos: 77,50%
Electronica zaken , Dixons: 70,90%
Energie aanbieders, essent: 60,80%
Fashion: Body, Hunkemöller: 75,60%
Fashion: Damesmode, Miss Etam: 74,10%
Fashion: Damesmode grote maten, Ulla Popken: 74,00%
Fashion: Familie, C&A: 72,80%
Fashion: Herenmode, We Men: 75,70%
Fast Food Restaurants , La Place: 77,00%
Gezondheids- en natuurwinkels, De Natuurwinkel: 74,40%
Huishoudelijke-artikelenzaken, Blokker: 76,90%
Juwelier, Luigi Lucardi: 71,00%
Keukenspeciaalzaken, Bruynzeel Keukens: 57,20%
Koffie en thee speciaalzaken, Simon Levelt: 73,10%
Luxe Hotels, Hilton Hotels & Resorts: 80,30%
Middenklasse hotels, NH Hoteles: 74,00%
Online apotheken, kring-apotheek.nl: 69,40%
Online meubelwinkels, Wehkamp.nl: 69,40%
Optiekketen, Pearle Opticiens: 63,50%
Outdoor- campingwinkels, ANWB-Winkels: 76,60%
Parfumerieën, Douglas: 75,00%
Pretparken, Efteling: 78,50%
Reisorganisaties, Arke: 69,50%
Rijwielhandelzaken, Profile: 67,80%
Schoenenzaken, Dolcis: 76,00%
Slaap- en bedspeciaalzaken, Beter Bed: 65,10%
Slagerijen, Keurslager: 73,10%
Slijterijen, Gall & Gall: 78,80%
Speelgoedzaken, Intertoys: 77,00%
Sportschoenenzaak, Foot Locker: 70,90%
Sportzaken, Intersport: 74,50%
Supermarkten, Albert Heijn: 75,40%
Tankstations, SHELL: 73,10%
Telecomaanbieder, The Phone house: 68,00%
Tuincentra, Welkoop: 75,50%
Vakantiepark, Landal GreenParks: 77,00%
Voetbalclubs, AJAX: 68,80%
Warenhuizen, Hema: 74,40%
Woonwarenhuizen, Ikea: 77,10%
Zorgverzekeringen, avéro achmea: 67,60%

De selectie van de servicekampioenen gebeurt alleen op basis van de klantenbeoordelingen en zonder medeweten van de bedrijven.

“Veel bedrijven benadrukken hun klantgerichtheid en doen allerlei servicebeloften”, aldus dr. Claus Dethloff, directeur bij ServiceValue GmbH, “maar alleen de klanten zelf kunnen bevestigen, of ze werkelijk service ervaren hebben. Daarom hebben we het hen gewoon rechtstreeks gevraagd. Het resultaat voor Nederland is heel positief.”

De 51 sectorwinnaars en bedrijven die een medaille behaald hebben kunnen een kwaliteitsbewijs in de vorm van een kwaliteitsmerk verkrijgen. Meer informatie hierover en de totale classificatie vindt u op www.service-champions.nl.

Perscontact
Ena Sipkar
ServiceValue GmbH
Dürener Straße 341
D-50935 Köln
Tel.: + 49.(0)221.67 78 67 -51
E-Mail: E.Sipkar@ServiceValue.de
www.ServiceValue.de

Over ServiceValue

Schrijf Uw Reactie

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *

*

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Kies de person met
de hand omhoog *

Scroll To Top