zondag, november 19, 2017
Keuze van de Redactie
U bent hier: Home / Bronnen / Bedrijfsleven & Ondernemers / Shell haalt lood uit brandstof voor lichte vliegtuigen
Shell haalt lood uit brandstof voor lichte vliegtuigen

Shell haalt lood uit brandstof voor lichte vliegtuigen

  • Nederland
  • Shell is de eerste grote oliemaatschappij die een loodvrije vervanger voor vliegtuigbenzine (Avgas 100 en 100LL) heeft ontwikkeld. Het product gaat nu een streng wettelijk keuringsproces in. Avgas wordt gebruikt in lichte vliegtuigen en helikopters en is een van de laatste standaard transportbrandstoffen waar nog lood in zit. De nieuwe loodvrije formulering van Shell komt na tien jaar diepgaande R&D, die de afgelopen twee maanden werd gevolgd door geslaagde eerste proeven bij twee fabrikanten (OEM’s).
  • Koninklijke Shell Groep
  • http://www.shell.nl
  • shellstation@shell.com
  • http://www.shell.nl/nld/aboutshell/media-centre/news-and-media-releases/archive/2013/brandstof-lichte-vliegtuigen.html

Xinsheng (Sheng) Zhang, Vice-President van Shell Aviation: “Wij zijn erg trots op deze primeur voor Shell Aviation. Dit geavanceerde product is de nieuwste mijlpaal in onze lange innovatiegeschiedenis. Wij denken dat dit nieuwe loodvrije product met steun van de industrie in korte tijd een stringent goedkeuringsproces kan doorlopen. Wij kijken uit naar de samenwerking met onze technische partners en de toezichthoudende instanties, zodat we de goedkeuringen kunnen krijgen die we nodig hebben om dit product voor gebruik in alle lichte vliegtuigtypen te kunnen realiseren.”

In Avgas zit momenteel nog lood om aan de brandstofspecificaties te voldoen en de verbrandingseigenschappen ervan te verbeteren (het zogeheten motor-octaangetal). Shell heeft een ongelode Avgas ontwikkeld die aan alle belangrijke Avgas-normen voldoet en die een motor-octaangetal heeft dat hoger is dan de industrienorm van 100. De ontwikkeling van een technisch en commercieel levensvatbare, ongelode Avgas die aan die criteria voldoet, wordt vanwege de strenge producteisen en vliegveiligheidsnormen die eraan worden gesteld, door de luchtvaartindustrie als een grote uitdaging gezien.

Om zover te komen, hebben de technologen van Shell Aviation een intensief intern laboratoriumprogramma gevolgd, met onder meer een eigen hoogtesimulator en motorproeven. Vervolgens werden werkallianties gesmeed met vliegtuigmotorfabrikant Lycoming Engines (Lycoming) en met Piper Aircraft Inc. (Piper), producent van lichte vliegtuigen. Die hebben ertoe geleid dat de formulering goed is bevonden in industriële motor(bank)proeven in het Lycoming-laboratorium en in een vliegproef bij Piper.

“Lycoming Engines complimenteert Shell met dit initiatief voor ongelode Avgas”, aldus Michael Kraft, Senior Vice-President en General Manager van Lycoming Engines. “Shell heeft Lycoming gevraagd om de brandstof in onze motor met de hoogste octaanbehoefte te testen, en wij kunnen bevestigen dat deze vliegtuigbenzine uit prestatieoogpunt opmerkelijk dicht in de buurt van Avgas 100LL komt. Voor de luchtvaart betekent dit initiatief een grote stap in de goede richting.”

“Piper Aircraft is blij met haar deelname, samen met Shell en Lycoming, aan dit haalbaarheids-vliegtestprogramma,” aldus Jack Mill, Vice-President Engineering van Piper. “Kort geleden hebben wij met een experimentele, niet in productie zijnde Piper Saratoga een geslaagde proefvlucht van ongeveer een uur met de nieuwe Shell-brandstof gemaakt. Wij benutten graag deze kans tot samenwerking met Shell en Lycoming bij dit voorlopige onderzoek, want het gaat om een technologie die ertoe kan leiden dat onze productietoestellen over een paar jaar op ongelode brandstof vliegen.”

Shell gaat nu de luchtvaartindustrie en regelgevende en toezichthoudende instanties waaronder de Amerikaanse Federal Aviation Administration, de American Society for Testing and Materials (ASTM) en het Europees agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart (EASA) inschakelen om goedkeuring voor de ongelode Avgas te krijgen. Shell verwacht ook samenwerking met andere OEM’s bij het verdere test- en verfijningsprogramma zolang de goedkeuringsprocedure loopt.

Over Content Editor V

Content editor of PressCenter website.

Schrijf Uw Reactie

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *

*

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Kies de person met
de hand omhoog *

Scroll To Top