donderdag, september 21, 2017
Keuze van de Redactie
U bent hier: Home / Rubrieken / Gezondheid & Schoonheid / Slaapgebrek: oorzaken en oplossingen
Slaapgebrek: oorzaken en oplossingen

Slaapgebrek: oorzaken en oplossingen

  • Nederland
  • Oorzaken van slaapgebrek en mogelijke oplossingen.
  • Slaaploods
  • http://www.slaaploods.nl/
  • slaaploods@hotmail.com

Je voelt je aan het einde van de avond wat vermoeid. Toch besluit je om nog even je favoriete Netflix-serie te kijken, die ene game te spelen of Facebook af te struinen. Dat uitstellen zorgt ervoor dat je niet genoeg slaapt. In sommige gevallen is uitstelgedrag zelfs een oorzaak van chronisch slaapgebrek. Dat je niet de enige bent met slaaptekort blijkt uit onderzoek. De helft van de Nederlanders slaapt vaker dan één keer per week minder dan noodzakelijk of wenselijk is. Naast uitstelgedrag zijn er ook andere oorzaken van slaapgebrek. In dit artikel gaan we in op de mogelijke oorzaken én misschien nog wel belangrijker de oplossingen.

Slaapomgeving

Een oorzaak van gebrek aan slaap is een slechte slaapomgeving. Voldoende luchtvochtigheid is een belangrijk aspect voor een goede nachtrust. Wanneer je slaapkamer niet genoeg wordt geventileerd, wordt er een benauwd klimaat gecreëerd. Ventilatie draagt dus bij aan voldoende slaap. Ook heeft een constante temperatuur van 18 graden Celsius positieve invloed op jouw nachtrust. Daarnaast is een comfortabel, ergonomisch bed een noodzakelijk element voor een goede slaapomgeving. Een leverancier die je kan voorzien van advies over boxsprings en matrassen is Slaaploods. Door het matras af te stemmen op jouw slaaphouding en persoonskenmerken wordt de ideale slaapcomfort bereikt. Tot slot is het voor slechte slapers aan te raden om de slaapkamer goed te verduisteren. Het minste of geringste beetje licht verstoort namelijk al de slaapcyclus.

Stress

Een andere veelvoorkomende oorzaak van slaapgebrek is stress. Stress is vervolgens weer te wijden aan tal van redenen. Zo kan het voorkomen dat je veel druk voelt op het werk, omdat je jouw werkzaamheden niet afkrijgt. Of misschien is er in jouw directe omgeving iemand ernstig ziek. De enige oplossing om dan van jouw slaapgebrek af te komen, is door de stressgevoelens te verminderen. Ademhalingsoefeningen hebben een positief effect op stressvolle personen. Ook het ombuigen van negatieve gedachten naar positieve gedachten helpt stress te verminderen.

Voedsel

Voedsel is ook een aspect dat slaapgebrek kan veroorzaken. Door te weinig voedsel heb je een hongergevoel waardoor je simpelweg niet kunt slapen. Ook kan het hongergevoel ervoor zorgen dat je heel vroeg in de ochtend wakker wordt. Het te laat nuttigen van voedsel is daarentegen ook geen verstandig idee. Door voedsel wordt je lichaamstemperatuur hoog. Een verhoogde lichaamstemperatuur heeft een negatief effect op slapen. Eet daarom ‘s avonds alleen maar lichte snacks.

Onregelmatige levensstijl

Tot slot is een onregelmatige levensstijl een oorzaak van slaaptekort. Met name studenten en personen die nachtdiensten en in ploegendiensten werken hebben geen natuurlijk slaap- en waakritme. Je lichaam heeft hier echter wel behoefte aan. Probeer daarom om op vaste tijden te gaan slapen en op te staan.

Over sannevermeulen

Schrijf Uw Reactie

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *

*

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Kies de person met
de hand omhoog *

Scroll To Top