maandag, december 11, 2017
Keuze van de Redactie
U bent hier: Home / Bronnen / Bedrijfsleven & Ondernemers / Solidariteit in zorgverzekering ver te zoeken
Solidariteit in zorgverzekering ver te zoeken

Solidariteit in zorgverzekering ver te zoeken

  • Nederland
  • Nu zo langzamerhand de premies en voorwaarden van de zorgverzekeraars voor het jaar 2014 bekend zijn, is het schrikken geblazen voor de meest kwetsbare groepen in onze samenleving. Vergelijkingssite www.kiesgoed.nl concludeert dat met name de ouderen en chronisch zieken moeten het weer ontgelden.
  • Kiesgoed.nl
  • www.kiesgoed.nl
  • evandenbroek@sucsez.nl
  • Noot voor de redactie (niet voor publicatie): neem voor meer informatie over de inhoud van dit persbericht contact op met Nils Karssens 06-54 24 58 06.

Uit een analyse van dekkingsvoorwaarden van de aanvullende verzekeringen, blijkt dat het niet meer mogelijk is om fysiotherapie onbeperkt te verzekeren. Omdat dit juist voor veel ouderen en chronisch zieken onontbeerlijk is, lijkt het of verzekeraars op dit moment alleen nog bezig zijn om elkaar de loef af te steken met de laagste premie. Wat is er gebeurd met het solidariteitsbeginsel? Ook de grote vergelijkingssites richten zich voornamelijk op jongeren met beperkte voorwaarden en lage premies onder het mom van ‘ik mankeer toch nooit wat’. Het is een onwenselijke situatie dat de aanvullende dekkingen voor verzekeraars hierdoor steeds minder rendabel zijn en dus maar worden uitgekleed.

Minder risicodragers, minder solidariteit

Het doorzetten van deze negatieve spiraal kan verstrekkende gevolgen hebben. Als verzekerde betaal je nu eenmaal premie voor onvoorziene risico’s. Als steeds minder mensen die risico’s met een aanvullende verzekering afdekken, zullen verzekeraars de dekking steeds verder beperken en zijn degenen die aanvullende zorg nodig hebben de dupe. Het is niet ondenkbaar dat verzekeraars vanaf volgend jaar een strenger acceptatiebeleid gaan toepassen om de aanvullende verzekering rendabel te maken. Een van de grotere verzekeringsconcerns in Nederland heeft dit ook bevestigd aan www.kiesgoed.nl.

Groeiende informatiebehoefte

Eerder deze week luidde ook het Reumafonds de noodklok over deze onwenselijke situatie en vragen hieromtrent van patiënten. Een grote zorgverzekeraar kondigde dit jaar al aan dat zij slechts met 75% van de telefonische helpdesk door zullen gaan. Dit komt ten goede aan het goedkoper maken van de producten. Uiteraard wordt er dan ingeleverd op het gebied van advies.

Vergelijkingssites blijken slechts in beperkte mate toegerust om hierop te anticiperen met persoonlijke aandacht, bijvoorbeeld door telefonische opvang en begeleiding. En dat terwijl daar enorm veel behoefte aan is. Dan nog blijft het de vraag of de gekozen zorgverzekering voldoet. Dit blijkt pas op het moment dat er een beroep op wordt gedaan. Bij een verkeerde keuze is Leiden in last! Dit maakt het kiezen van de juiste combinatie van basis- en aanvullende verzekering belangrijker dan ooit.

Bron: Kiesgoed.nl

Over ekarssens

Schrijf Uw Reactie

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *

*

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Kies de person met
de hand omhoog *

Scroll To Top