dinsdag, november 21, 2017
Keuze van de Redactie
U bent hier: Home / Bronnen / Bedrijfsleven & Ondernemers / Stellingen provisieverbod helpen consumenten bij maken juiste afweging
Stellingen provisieverbod helpen consumenten bij maken juiste afweging

Stellingen provisieverbod helpen consumenten bij maken juiste afweging

  • Nederland
  • Consumenten betalen tegenwoordig direct voor advies over complexe financiële producten, zoals hypotheken, uitvaartverzekeringen of bankspaarproducten.
  • AFM
  • http://www.afm.nl
  • info@afm.nl
  • http://www.afm.nl/nl/nieuws/2013/juli/stellingen-provisieverbod.aspx

Ze krijgen daardoor te maken met belangrijke vragen als: Heb ik advies nodig en wat kost dat mij, moet ik een serviceabonnement nemen en is het verstandig om zelfstandig een product af te sluiten. De Autoriteit Financiële Markten (AFM) heeft een aantal stellingen geformuleerd met handige tips. Deze zijn bedoeld om consumenten te helpen bij de beantwoording van deze vragen en het maken van de juiste afwegingen.

Deze stellingen zijn gebaseerd op dilemma’s, waarvoor consumenten kunnen komen te staan als zij op zoek gaan naar een financieel product en/ of financieel advies.

  • Voor 2013 was advies gratis
  • Ik moet verplicht een serviceabonnement afsluiten
  • Het is het goedkoopst om zelf een financieel product af te sluiten
  • In het dienstverleningsdocument staat precies wat ik ga betalen
  • Ik heb geen advies nodig
  • Een adviseur vergelijkt voor mij alle mogelijke producten
  • Op een vergelijkingssite krijg ik gratis advies

Waarom is het provisieverbod ingevoerd?

Sinds 1 januari van dit jaar is het provisieverbod van kracht. Consumenten betalen hun adviseur nu direct voor advies over complexe financiële producten. In het verleden betaalden ze daar indirect voor: de advieskosten waren verwerkt in de productprijs.

Een adviseur of bemiddelaar ontving toen provisie als hij een ingewikkeld financieel product afsloot. Deze beloning ontving hij van de bank of verzekeraar. Daardoor was zijn advies mogelijk niet altijd in het belang van de klant omdat hij bijvoorbeeld koos voor een product dat hem een hoge provisie opleverde. Het provisieverbod heeft als doel daar een einde aan te maken.

Omdat consumenten nu direct betalen voor advies, is het belangrijk dat ze zich goed oriënteren op verschillende adviseurs voordat ze een keuze maken. Daar kunnen de stellingen bij helpen. Ook het dienstverleningsdocument is een nuttig hulpmiddel, want dat stelt consumenten in staat om adviseurs goed met elkaar te vergelijken.

Over Content Editor V

Content editor of PressCenter website.

Schrijf Uw Reactie

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *

*

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Kies de person met
de hand omhoog *

Scroll To Top