maandag, december 11, 2017
Keuze van de Redactie
U bent hier: Home / Bronnen / Culturele Instellingen / Tentoonstelling Anthony McCall: Solid Light Films and Other Works
Tentoonstelling Anthony McCall: Solid Light Films and Other Works

Tentoonstelling Anthony McCall: Solid Light Films and Other Works

  • Nederland
  • Met Solid Light Films and Other Works (1971-2014) presenteert EYE de eerste solotentoonstelling van de Britse kunstenaar Anthony McCall in Nederland. Sinds de jaren zeventig heeft McCall een opmerkelijk oeuvre opgebouwd dat bestaat uit tekeningen, performances en – het belangrijkst voor deze tentoonstelling – grote installaties die hij solid light films (films van massief licht) noemt. Deze sculpturale lichtprojecties zijn tegelijkertijd minimalistisch van vorm, magisch in effect, theoretisch in essentie en lichamelijk qua ervaring. De bewegende lichtsculpturen veranderen voortdurend van vorm en zijn niet onder te brengen in afgebakende categorieën binnen de kunstgeschiedenis zoals ‘sculptuur’ of ‘film’.
  • EYE
  • https://www.eyefilm.nl
  • pers@eyefilm.nl
  • Voor meer informatie en/of beeldmateriaal neem contact op met: Persafdeling 020 – 5891 405 (direct) 020 – 6833 401 (fax) pers@eyefilm.nl Marnix van Wijk Pers & PR-attaché +31 6 2783 2016 (mobiel) marnixvanwijk@eyefilm.nl EYE Pers

Anthony McCall: Solid Light Films and Other Works (1971 – 2014), van 28 september t/m 30 november in EYE, IJpromenade 1, Amsterdam, eyefilm.nl

McCalls consequente weigering zich te conformeren aan starre kunsthistorische categorieën is een van de redenen om zijn werk in EYE te presenteren. Het tentoonstellingsbeleid van EYE is immers gericht op een allesomvattende presentatie van de filmcultuur; McCalls werk verduidelijkt hoe het medium film zich ook buiten de gebruikelijke vertoningsplaats van de filmzaal heeft ontwikkeld.

Zijn werk – dat voortkomt uit de wereld van de beeldende kunst – omzeilt filmische conventies en verwachtingen. Het is vooral de rijke artistieke context van de jaren zestig en vroege jaren zeventig – met zijn bloeiende filmcollectieven, de expanded cinema-beweging, de structurele-filmonderzoekers, en de installatie- en performancekunst – die de multidisciplinaire achtergrond vormt waartegen we McCalls projecties moeten duiden.

Solid Light Films

In de eerste solid light film van McCall, Line Describing a Cone (1973), groeit een witte stip geleidelijk uit tot een volledige cirkel. Met behulp van kunstmatige nevel wordt de lichtbundel vanuit de projector goed zichtbaar en daardoor is te zien hoe de eerste streep verandert in een holle kegel van licht: a ‘line describing a cone’. Als de bezoeker de donkere mistige ruimte betreedt, richt hij zich automatisch tot de projector, van waaruit de lichtbundel zich als een halo om het lichaam van de bezoeker wikkelt.

McCall wilde met dit werk de fundamenten van de film onderzoeken en tegelijkertijd kritiek leveren op de filmindustrie. McCall draait het uitgangspunt van de filmindustrie radicaal om, hij haalt de aandacht van de beschouwer weg bij het geprojecteerde beeld en stuurt het naar de lichtbundel zelf. Door zijn werken in een museumzaal te presenteren daagt McCall de bezoeker uit zich in de ruimte tot de bewegende lichtsculpturen te verhouden. De nevelige tentoonstellingsruimte versterkt de lichamelijke en intieme ontmoeting tussen de toeschouwer en de solid light films. Er ontstaat een ‘zachte’ atmosfeer waarin publiek en werk direct worden samengebracht.

Ontwikkeling

Eind jaren zeventig nam McCall geleidelijk aan afstand van zijn filminstallaties en begon hij te werken als grafisch ontwerper. In 2001 echter werd de kunstenaar door het New York Whitney Museum gevraagd Line Describing a Cone te presenteren op de baanbrekende tentoonstelling Into the Light. Verbeterde technische omstandigheden zorgden er voor dat zijn werk opnieuw geïnstalleerd kon worden met behulp van gemakkelijk te hanteren projectoren en goed afstelbare vernevelaars. Bovendien kon McCall dankzij de digitale ontwerpsoftware zijn werk uit de jaren zeventig herzien en uitbreiden. Doubling Back (2003) is McCalls eerste digitale solid light film, deze bestaat uit twee geprojecteerde golfvormen die langzaam over elkaar heen lopen.

In de tentoonstelling is de stapsgewijze ontwikkeling van de solid light films te volgen vanaf de vroege werken Line Describing a Cone en Four Projected Movements (1974) – die in de tentoonstelling digitaal worden gepresenteerd – tot de eerste en latere digitaal vervaardigde installaties Doubling Back (2003) en Face to Face (2013), McCalls eerste omvangrijke werk met dubbele projectie. Tot slot is Travelling Wave geïnstalleerd, een werk dat een unieke plek inneemt binnen McCalls oevre, omdat het louter uit klank bestaat.

Curatoren: Jaap Guldemond en Maxa Zoller

Publicatie

Anthony McCall, Face to Face, uitgegeven door EYE i.s.m. nai010 uitgevers.

Flankerend filmprogramma

De tentoonstelling wordt omlijst met een filmprogramma rond drie thema’s: Hier, Nu en Het lichaam. Met Landscape for Fire, landart films en een rookperformance van Martijn van Boven en Gerrit Jan Prins (‘Hier’); voorstellingen waarbij de operateur een belangrijke rol speelt (‘Nu’); en performancefilms van onder anderen Marina Abramović en Ulay (‘Het lichaam’). Samen met co-curator Maxa Zoller bekijkt en bespreekt McCall zijn werk en de films die hem hebben geïnspireerd. Te zien zijn onder meer Michael Snows Wavelength (1967, fragment) en Andy Warhols Empire (1964, fragment). Pratend en kijkend verduidelijken Zoller en McCall de context van McCalls werk en onthullen ze de fascinaties van kunstenaars die vanaf de jaren zeventig op zoek gingen naar de essentie van het medium film.

In nauwe samenwerking met EYE organiseert Sonic Acts een masterclass met Anthony McCall op maandag 29 september 2014. De masterclass biedt een unieke mogelijkheid voor kunstenaars, musici, componisten, filmmakers, academici en studenten om inzicht te krijgen in McCalls concepten, werkprocessen en methodes.

Over Content Editor V

Content editor of PressCenter website.

Schrijf Uw Reactie

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *

*

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Kies de person met
de hand omhoog *

Scroll To Top