maandag, november 20, 2017
Keuze van de Redactie
U bent hier: Home / Bronnen / Culturele Instellingen / Tentoonstelling William Kentridge in EYE
Tentoonstelling William Kentridge in EYE

Tentoonstelling William Kentridge in EYE

  • Nederland
  • In de lente van 2015 opent EYE een tentoonstelling met het werk van de beroemde Zuid-Afrikaanse kunstenaar William Kentridge (Johannesburg, 1955). Kentridge is bekend geworden met zijn bijzondere animatiefilms en ruimtevullende installaties opgebouwd uit film, geluid, muziek, tekeningen en objecten. Speciaal voor EYE ontwikkelt Kentridge een nieuw werk dat uit een 40 meter lang fries van bewegende beelden bestaat, een soort eeuwigdurende ‘danse macabre’.
  • image003
  • EYE
  • https://www.eyefilm.nl
  • info@eyefilm.nl

William Kentridge, foto genomen tijdens de opnamen voor een nieuw werk voor verschillende schermen, dat in 2015 wordt voltooid en gepresenteerd in EYE.
foto: Stella Olivier

Tentoonstelling William Kentridge, van 25 april t/m 30 augustus 2015 in EYE, IJpromenade 1, Amsterdam, eyefilm.nl

William Kentridge is naast zijn beeldende werk actief als operaregisseur, theatermaker, scenograaf, maker van visuele ensceneringen van klassieke muziek en performer. Een belangrijk en steeds terugkerend thema in zijn werk is het beladen verleden van Kentridge’s vaderland Zuid-Afrika. Misschien niet verrassend als zoon van twee belangrijke anti-apartheidsadvocaten, weet Kentridge in zijn werk dit nog steeds sluimerende conflict in al zijn ambiguiteit en complexiteit vorm te geven. Veelal gebruikmakend van getekende animaties en eenvoudige pre-cinematechnieken, schetst Kentridge een wereld vol sociale ongelijkheid, waarin de politieke werkelijkheid en de verhouding daartoe een belangrijk thema is.

In Kentridge’s werk zijn vormen, en daarmee ook betekenissen, voortdurend aan verandering onderhevig. Dit is niet alleen zichtbaar in zijn met houtskool getekende en weer weggegomde animaties, maar ook in zijn kinetische objecten, collages, tekeningen en overige werken. “….taking sense and deconstructing it, taking nonsense and seeing if sense can be constructed from it…”, aldus Kentridge, waarmee hij zijn werk uittilt boven het politieke conflict in Zuid-Afrika en er een meer algemene, humane waarde en betekenis aan geeft. De ambivalentie van het beeld dat afhankelijk van de context een betekenis genereert, is een belangrijk thema in Kentridge’s werk.

“I have never tried to make illustrations of Apartheid, but the drawings and films are certainly spawned by and feed off the brutalized society left in its wake. I am interested in a political art, that is to say an art of ambiguity, contradiction, uncompleted gestures and uncertain endings.”

Danse macabre

Het nieuwe werk dat Kentridge speciaal voor EYE ontwikkelt is een meer dan 40 meter lang fries waarop – in animatie, schaduwbeeld en live action – een eindeloze optocht te zien is. Gebruikmakend van een mix van verschillende technieken, waaronder animatie en zogenaamde ‘schaduwbeelden’ van leden van een Zuid-Afrikaanse brassband, toont Kentridge een soort eeuwigdurende ‘danse macabre’; een dans of een optocht die tegelijkertijd treurigstemmend en vrolijkmakend is. Naast dit nieuwe werk toont EYE nog een groot aantal andere werken van Kentridge waaronder de bijzondere zevenschermige filminstallatie ‘I am not me, the horse is not mine’ uit 2008, gebaseerd op het korte verhaal De neus van de Russische schrijver Nikolaj Gogol uit 1836. Ook zijn er tekeningen, objecten en collages te zien.

De tentoonstelling gaat vergezeld van een flankerend programma in de filmzaal.

Over William Kentridge

William Kentridge studeerde Politics and African Studies aan de Universiteit van de Witwatersrand in Johannesburg en kunst aan de Johannesburg Art Foundation. In Parijs studeerde hij mime en theater aan L’école internationale de théâtre de Jacques Lecoq (1981-1982). Hij was een van de oprichters van de Free Filmmakers Co-op in 1988 en werkt sinds 1992 ook samen met de Zuid-Afrikaanse Handspring Puppet Company. Bovendien is Kentridge actief als operaregisseur, theatermaker en scenograaf voor beroemde operahuizen en theaterfestivals als de Metropolitan Opera in New York, het Royal Opera House in Londen en het Theater Festival van Avignon.

Ook werkte Kentridge enkele keren samen met de Nederlandse Opera en het Holland Festival, waaronder aan Monteverdi’s Il ritorno d’Ulisse in 2003 en Schuberts Winterreise in 2014. Tijdens het komende Holland Festival regisseert Kentridge Alan Bergs opera Lulu. Kentridge liet zich voor zijn regie inspireren door stille films uit de jaren 20 en 30 van de vorige eeuw (onder meer uit de collectie van EYE), de tijd waarin de opera Lulu ontstond.

Kentridge exposeerde zijn beeldende werk onder andere op de Documenta in Kassel (2002 en 2012), het Tate Modern in Londen, het Museum of Modern Art in New York, het Albertina in Wenen en de Biennale van Venetië.

Publicatie

EYE maakt een bijzondere publicatie bij de tentoonstelling, waarin de totstandkoming van het nieuwe werk wordt gevolgd, in woord en beeld, met teksten die Kentridge hier zelf over schrijft. Uitgave van EYE en nai010publishers, publicatie: april 2015.

Over Content Editor V

Content editor of PressCenter website.

Schrijf Uw Reactie

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *

*

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Kies de person met
de hand omhoog *

Scroll To Top