zaterdag, november 25, 2017
Keuze van de Redactie
U bent hier: Home / Landen / Nederland / Tips voor het verkoopgesprek
Tips voor het verkoopgesprek

Tips voor het verkoopgesprek

  • Nederland
  • Artikel met tips voor het verkoopgesprek.
  • Fabius Opleidingen
  • http://www.fabiusopleidingen.nl/
  • opleidingvolgen@hotmail.com

Verkoopmedewerkers vormen een onmisbare schakel tussen de klanten en het bedrijf waarvoor zij werkzaam zijn. Een klant koopt namelijk van mensen en niet van bedrijven. Als verkoopmedewerker heb je veel klantcontact. Je staat klanten te woord met vragen en voorziet hen van informatie en adviezen. Dit doe je zowel per e-mail, telefoon als face-to-face in bijvoorbeeld een showroom. Door goed in te spelen op wat een klant zegt, voelt de klant zich serieus genomen en heeft hij of zij er vertrouwen in dat zijn wensen worden meegenomen in de advisering. Een goede verkoopmedewerker beschikt dan ook over de juiste vaardigheden en competenties om vertrouwen te wekken en daardoor commerciële doelstellingen te behalen. In dit artikel worden tips gegeven hoe je als toekomstig verkoopmedewerker een verkoopgesprek voert.

Ideale situatie schetsen

De eerste stap in het verkoopgesprek is om de behoeften van de klant te ontdekken. Deze behoeften worden inzichtelijk gemaakt door open vragen te stellen aan de klant. Wat is het huidige probleem? Wanneer is dit probleem ontstaan? Hoe kan dit in de ogen van de klant worden opgelost? Als verkoopmedewerker is het belangrijk om tijdens deze eerste fase de klant nog niet te overtuigen van jouw producten en diensten. De klant moet zelf ontdekken welke behoeften hij heeft. Laat de klant ervaren wat de mogelijkheden zijn. Stel open vragen die ervoor zorgen dat de klant zijn wensen uitspreekt en de ideale situatie schetst. Wat wil de klant voelen en ervaren als de ideale situatie wordt bereikt?

Kloof laten ervaren

De klant heeft de ideale situatie ervaren. Nu is het aan de verkoopmedewerker om ervoor te zorgen dat de klant een kloof ervaart tussen de huidige en de ideale situatie. Ook hier is het stellen van vragen cruciaal. Vraag de klant welke obstakels hij ervaart. Voor jou als verkoopmedewerker kan het vervelend voelen om de klant naar de pijnlijke obstakels te vragen. Echter is dit wel cruciaal om de klant te laten inzien dat er op dit moment een kloof is tussen de huidige situatie en de gewenste, ideale situatie. Door de klant een kloof te laten ervaren, wordt de kans kleiner dat de klant in een later stadium jouw aanbod afwijst.

Inspelen op de kloof

De klant heeft in de vorige stap de kloof ervaren. Het is nu de taak van de verkoopmedewerker om de klant te laten zien dat jouw producten of diensten de brug zijn over de kloof. Leg de klant uit hoe jij de pijnlijke situatie kunt ombuigen naar de gewenste situatie. In de meeste gevallen is de klant door de vorige stappen al overtuigd. Wanneer dit niet het geval is kun je in jouw argumentatie gebruik maken van uitingen die de klant eerder heeft gedaan.

Als toekomstige verkoopmedewerker wil je naast het kunnen houden van een goed verkoopgesprek, ook beschikken over andere competenties en vaardigheden. Het kan daarom raadzaam zijn om een opleiding tot verkoopmedewerker te volgen. Fabius is een erkende CRKBO opleider. Je leert hier bijvoorbeeld verkoopargumenten, technieken om een gesprek te voeren en hoe je omgaat met klachten.

Over sannevermeulen

Schrijf Uw Reactie

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *

*

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Kies de person met
de hand omhoog *

Scroll To Top