dinsdag, november 21, 2017
Keuze van de Redactie
U bent hier: Home / Bronnen / Bedrijfsleven & Ondernemers / Van Hattum en Blankevoort wint twee keer
Van Hattum en Blankevoort wint twee keer

Van Hattum en Blankevoort wint twee keer

  • Nederland
  • Van Hattum en Blankevoort (VolkerWessels) heeft tijdens de tweejaarlijkse uitreiking van de betonprijzen in twee categorieen gewonnen. De Ramspolbrug viel in de prijzen in de categorie Bruggen en Viaducten en de Westrandweg A5 kreeg de hoogste eer in de categorie Uitvoering.
  • Ramspolbrug
  • Koninklijke Volker Wessels Stevin nv
  • http://www.volkerwessels.com
  • info@volkerwessels.com
  • http://www.volkerwessels.com/meertalig/nieuws/van-hattum-en-blankevoort-wint-twee-keer

Jury

De jury heeft ruim 99 inzendingen bekeken. De vakjury stond onder voorzitterschap van Cees Brandsen, directeur Rijkswaterstaat Grote Projecten en Onderhoud.

Ramspolbrug juryrapport

De Ramspolbrug is de eerste brug ter wereld die energieneutraal functioneert. De motor die het beweegbare brugdeel bedient wint energie terug als de klep van de brug dicht gaat. Deze groene energie wordt opgeslagen in accu’s. Met nabij geplaatste zonnepanelen produceert de brug minstens zo veel energie als hij zelf nodig heeft om te functioneren. Extra geproduceerde energie wordt aan het net teruggeleverd. De jury heeft veel waardering voor het zorgvuldige constructief ontwerp van de brug. Het is een zeer geslaagd concept waarin een goede ketensamenwerking en vakmanschap resulteren in een duurzaam gebouwde brug.

Westrandweg juryrapport

Rijkswaterstaat heeft in het westelijk havengebied van Amsterdam een nieuwe snelweg gerealiseerd, de Westrandweg A5. Onderdeel van deze snelweg is een ruim 3 kilometer lang viaduct op gemiddeld 10 meter boven maaiveld dwars door het Amsterdamse havengebied. Tijdens de aanleg zijn tal van innovaties toegepast. Zo werden 900 prefab liggers met een ‘launching girder’ geplaatst. Deze horizontaal wandelende hijskraan, Hercules genaamd, beweegt zichzelf voort van pijler naar pijler. Zo werd voorkomen dat wekelijks een voor de Amsterdamse haven belangrijke ontsluitingsweg afgesloten moest worden. Het viaduct dankt zijn vloeiende belijning aan de horizontale boogstraal van de liggers. Al met al een innovatief project waar op slimme en industriële wijze met bestaande en nieuwe technieken door elkaar heen een prachtig eindresultaat is ontstaan.

Over Content Editor V

Content editor of PressCenter website.

Schrijf Uw Reactie

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *

*

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Kies de person met
de hand omhoog *

Scroll To Top