zaterdag, november 18, 2017
Keuze van de Redactie
U bent hier: Home / Bronnen / Bedrijfsleven & Ondernemers / Vanaf 18 februari rechtstreekse Intercity-verbinding tussen de Randstad en België
Vanaf 18 februari rechtstreekse Intercity-verbinding tussen de Randstad en België

Vanaf 18 februari rechtstreekse Intercity-verbinding tussen de Randstad en België

  • Nederland
  • Treinreizigers van en naar België kunnen vanaf maandag 18 februari weer gebruikmaken van een rechtstreekse reismogelijkheid over conventioneel spoor.
  • NS
  • http://www.ns.nl
  • info@ns.nl
    •  Op weekdagen van Den Haag naar Brussel zonder overstappen (in weekeinden Den Haag – Antwerpen)
    • Frequentie loopt op naar acht verbindingen per dag v.v.

NS en de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS beginnen vanaf dat moment een treindienst tussen Den Haag Hollands Spoor en Brussel (in weekeinden Den Haag –Antwerpen). Dat hebben beide spoorbedrijven in samenspraak met de Nederlandse Staat vandaag afgesproken. Deze verbinding komt bovenop de bestaande verbindingen met Thalys, en de grensoverschrijdende stoptrein.

Onlangs werd Fyra naar Brussel uit de dienstregeling genomen wegens hardnekkige storingen, deels te verklaren door het recente winterse weer. Vanaf dat moment is de treinverbinding via bestaand spoor versterkt.

Met man en macht is gewerkt aan het realiseren van een directe verbinding naast Thalys. Het bouwen van een dienstregeling duurt normaal gesproken twee jaar, nu werd binnen enkele weken een nieuwe verbinding gerealiseerd. Door intensief samenwerken met diverse partners is deze complexe puzzel gelegd.

Het creëren van ruimte op het spoor bleek op deze korte termijn uitsluitend te realiseren tussen de steden Den Haag en Brussel. Een directe lijn van en naar Amsterdam is ook onderzocht, maar wegens het drukke treinverkeer op dat traject, met name door de komst van de Hanzelijn, bleek de nu geboden oplossing in het belang van alle reizigers.

Op het traject Amsterdam – Rotterdam kunnen reizigers met een kaartje voor de nieuwe verbinding naar België, naast andere reismogelijkheden (zes aansluitingen per uur), gebruikmaken van de binnenlandse Fyra, waardoor ook de snelste reistijd wordt geboden.

De frequentie op de nieuwe verbinding zal stapsgewijs groeien naar acht treinen per dag. Op 18 februari beginnen wij met twee verbindingen per dag. In aanloop naar 11 maart komst steeds meer materieel beschikbaar waardoor uiteindelijk de maximaal haalbare frequentie van acht verbindingen per dag wordt gereden.

De trein zal de volgende stations aandoen: Den Haag Hollands Spoor, Rotterdam Centraal, Dordrecht, Roosendaal, Antwerpen, Mechelen, Brussel Centraal en -Zuid. De totale reistijd Den Haag – Brussel wordt twee uur en een kwartier. Bij aanvang van de extra verbinding op 18 februari a.s. zullen er twee treinen per dag rechtstreeks tussen Den Haag en Brussel rijden in de ochtend en avond. Op 11 maart rijden er acht per dag. Die stapsgewijze aanpak is nodig omdat niet alle locomotieven en rijtuigen direct beschikbaar zijn en personeel een verplichte herinstructie moet volgen. Ook het goed op elkaar afstemmen van de Nederlandse en Belgische dienstregeling kost tijd.

President-directeur van NS Bert Meerstadt: “Reizigers hebben dringend behoefte aan een directe verbinding. Ik ben tevreden dat wij er in geslaagd zijn die snel te realiseren. De afgelopen weken heeft iedereen de klok rond gewerkt om dit mogelijk te maken. Dit waren wij uiteraard aan onze reizigers verplicht.”

Over Chief Editor

Chief content editor of PressCenter website.

Schrijf Uw Reactie

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *

*

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Kies de person met
de hand omhoog *

Scroll To Top