dinsdag, november 21, 2017
Keuze van de Redactie
U bent hier: Home / Bronnen / Bedrijfsleven & Ondernemers / Waarom hotelsterren geen garantie zijn voor een goede nachtrust
Waarom hotelsterren geen garantie zijn voor een goede nachtrust

Waarom hotelsterren geen garantie zijn voor een goede nachtrust

  • Europa
  • Waarom houdt het sterrensysteem voor hotels geen rekening met de mate van geluidsisolatie van hotelkamers? Hoe is het mogelijk dat er nog steeds 4- en 5-setrrenhotels zijn waar geluidsoverlast een terugkerend probleem is? Volg ons op de zoektocht naar stille hotelkamers.
  • logo
  • Kgigroep
  • www.quiethotelroom.org
  • info@quiethotelroom.org
  • Contact lucas keizer Kenniscentrum Geluidsisolatie (KGI) P.O. box 226 1130 AE Volendam Netherlands info@quiethotelroom.org phone: +31 84 003 0094 VOLENDAM-

Als reiziger zou u misschien denken dat, als u een 4- of 5-sterrenhotel boekt, u niet alleen een luxe kamer, eersteklas diners en excellente service krijgt, maar ook een rustige nacht. Helaas; u kunt teleurgesteld worden. Het blijkt dat zelfs sommige van de bekendste luxe hotels ter wereld hun gasten geen werkelijk stil verblijf kunnen garanderen. Je hoeft maar te kijken naar sommige van de commentaren op Tripadvisor of op http://travelcomments.blogs.nytimes.com/2007/10/18/practical-traveler-sound-proofing-hotels/ om te beseffen hoe slecht het gesteld is met geluidsisolatie. En dat terwijl lawaai de afgelopen jaren steevast klacht nr. 1 is in enquetes onder hotelgasten. Welk verhaal zit hierachter?

Laten we eens kijken naar hotel classificaties. Om te beginnen is er in Europa geen uniform en consistent classificatiesysteem; verschillende landen en soms zelfs verschillende regio’s hanteren verschillende systemen en regels. Op vergelijkbare wijze is er ook in de Verenigde Staten geen uniform, coherent systeem; sterren worden toegekend aan hotels door verschillende organisaties. Om de verwarring nog groter te maken, zijn consumentenorganisaties en websites zoals Expedia.com nu begonnen met hun eigen classificatiesystemen. Wat al deze systemen gemeenschappelijk hebben, vreemd genoeg, is dat ze geen melding maken van geluidsisolatiemaatregelen in relatie tot de toegekende sterren. Het gevolg is dat de reiziger die zoekt naar een hoogwaardige, stille hotelkamer in de steek wordt gelaten.

En de verbijstering wordt nog groter als u bedenkt dat de hotels die wél beschikken over stille, goed geïsoleerde hotelkamers daar zelden mee adverteren. De reden kan niet zijn dat reizigers geen interesse hebben, want het tegendeel is waar. Komt de aarzeling van hotels misschien doordat ze denken dat er geen objectief systeem is om de mate van stilte te meten, net zoals er geen werkelijk objectief sterrensysteem is? Als dat zo is, dan is er nu goed nieuws: sinds eind 2014 bestaat er precies zo’n objectief geluidsmeetsysteem. Het  draagt de naam Quiet Room® label en is ontwikkeld door het Kenniscentrum Geluidsisolatie (KGI) in Nederland.

Het Quiet Room® label heeft tot doel om de creatie van stille hotelkamers te stimuleren en reizigers die een stille hotelkamer zoeken te voorzien van betrouwbare informatie. Hotels die het  Quiet Room® label willen verwerven, moeten voldoen aan strenge eisen en worden zorgvuldig getest.. KGI heeft een 3-klassensysteem ontwikkeld voor hotelkamers. Kamers die voldoen aan de eisen zijn per definitie goed gebouwd en  geïsoleerd voor geluid. Reizigers die een stille hotelkamer zoeken, kunnen de website van het label bezoeken: http://www.quiethotelroom.org/. Hier vinden zij een speciaal ontwikkelde zoekmachine voor hotels met het Quiet Room® label en boekingsfaciliteiten.

Over Quiet Room

In onze steeds rumoeriger samenleving is er een toenemende behoefte aan stilte. Veel reizigers zijn op zoek naar stille locaties, maar ook naar stille plekken in een drukke omgeving, zoals grote steden. Slimme hotels spelen daarop in en zo komen er steeds meer stille hotelkamers ter beschikking. Het Quiet Room® label is een inititatief van het Kenniscentrum Geluidsisolatie (KGI). Hotels die over dit label beschikken, geven u de garantie dat uw kamer goed geïsoleerd is tegen hinderlijk geluid. Ze zijn door het KGI gecontroleerd en gecertificeerd. (Meestal zijn het hotels met 4 of meer sterren.) Wij willen reizigers, zowel op vakantie als met een zakelijk doel, zo goed mogelijk informeren over hotels met stille kamers in Nederland en daarbuiten. Op de website (www.quiethotelroom.org) van Quiet Room vindt u een overzicht van hotels met het Quiet Room® label. About In our ever noisier society there is a growing desire for silence. Many travellers are looking for silent locations, but also for silent spots in busy environments like big cities. Clever hotels embrace this trend, which is why there is a growing number of silent hotel rooms available to travellers. The Quiet Room® label is an initiative of the Knowledge Center Sound Insulation (KGI). Hotels that carry this label, guarantee that you will spend the night in a room that is well-insulated against noise pollution. They have been checked and certified by KGI. Most of these hotels have 4 or more stars. Our goal is to inform travellers, both on holiday and on business, as precisely as possible about hotels with silent rooms in Europe and elsewhere. On the Quiet Room website (www.quiethotelroom.org) you can find a list of hotels carrying the Quiet Room® label.

Schrijf Uw Reactie

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *

*

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Kies de person met
de hand omhoog *

Scroll To Top