zondag, oktober 22, 2017
Keuze van de Redactie
U bent hier: Home / Rubrieken / Business & Ondernemerschap / Wat houdt duurzame communicatie in?
Wat houdt duurzame communicatie in?

Wat houdt duurzame communicatie in?

  • Nederland
  • Wat is duurzame communicatie eigenlijk? Pas je duurzame communicatie toe als je promotiemateriaal laat drukken op duurzaam papier? Of als je het werkproces binnen het bedrijf milieuvriendelijker maakt en dit naar buiten communiceert?
  • Causeffect
  • facebookvoorbedrijven@outlook.com

Wat is duurzame communicatie eigenlijk? Pas je duurzame communicatie toe als je promotiemateriaal laat drukken op duurzaam papier? Of als je het werkproces binnen het bedrijf milieuvriendelijker maakt en dit naar buiten communiceert? Over het algemeen gaat men ervan uit dat het bij duurzame communicatie vooral gaat om het uitdragen van wat een onderneming allemaal doet of bereikt op het gebied van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO). Maar is dit wel juist? Je leest het hier.

Communiceren, maar dan duurzaam

Uit eerder onderzoek kwam naar voren dat duurzaam communiceren vooral te maken heeft met het transparant communiceren over het productieproces, producteigenschappen en relevante duurzaamheidsthema’s in de sector waar het over gaat. Niet laten zien wat je allemaal doet, maar laten zien wat het resultaat is. Je geloofwaardigheid stijgt naarmate je eerlijker, transparanter en vollediger communiceert, aan de hand van concreet bewijs.

 

Echter gaat duurzame communicatie veel verder dan het uitleggen van de MVO-prestaties binnen jouw bedrijf. De reden waarom een bedrijf bepaalde keuzes maakt, vormen de sleutel voor succesvolle duurzame communicatie. MVO dat voorkomt uit een gevoel van verplichting, is een andere vorm van MVO dan het MVO dat voorkomt uit bewustzijn en zich vormt door echtheid. Het zijn de redenen achter het hoe en wat die het verschil maken in ‘bewust verantwoord ondernemen’ en het ‘fatsoenlijk ondernemen’.

Van communiceren over duurzaamheid naar duurzaam communiceren

Het switchen tussen communiceren over duurzaamheid naar duurzaam communiceren vraagt om een reis naar binnen. Om voldoende bewustzijn van identiteit en kernwaarden en vanuit daar af te stemmen tussen wat je vertelt en wat je doet. Het verhaal dat je vertelt is een belofte, de ervaringen van je medewerkers en klanten zijn het bewijs dat je verhaal meer is dan enkel een belofte. Zo wordt duurzaam communiceren een onderdeel van duurzaam ondernemen.

Over sannevermeulen

Schrijf Uw Reactie

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *

*

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Kies de person met
de hand omhoog *

Scroll To Top