vrijdag, november 24, 2017
Keuze van de Redactie
U bent hier: Home / Bronnen / Bedrijfsleven & Ondernemers / Zakendoen in China: Geen ‘vrienden’, geen klanten
Zakendoen in China: Geen ‘vrienden’, geen klanten

Zakendoen in China: Geen ‘vrienden’, geen klanten

  • Nederland
  • Chinese ondernemers doen slechts zaken met ‘vrienden’; Een vriend is iemand die je vertrouwt, iemand die je kent, iemand die je helpt, iemand die bereid is om zijn relaties -of ‘guanxi’- voor je te laten werken. Wanneer Chinese ondernemers horen dat veel Hollanders liever geen zaken doen met vrienden valt hun mond vaak letterlijk open van verbazing. In China is vriendschap voorwaardelijk in zaken. Het opbouwen en onderhouden van vriendschappelijke relaties kost ondernemers relatief veel tijd en energie.
  • 1
  • New Thoughts
  • www.newthoughts.cn.com
  • rogier@newthoughts.cn.com
  • Noot voor de redaktie: Dit artikel is het tweede in een reeks van tien, gepubliceerd in april 2014. De thema's van deze artikels: 1) over onderhandelen met Chinezen, 2) over zaken 'vrienden' in China, 3) over 'guanxi' / relaties in China, 4) over transparantie in het Chinees zakelijk verkeer, 5) over Chinese medewerkers, 6) over relaties met de Chinese overheid, 7) over eten in China, 8) over drinken met Chinezen, 9) over geduld, eindeloos geduld bij het zakendoen met Chinezen en 10) over Hollanders in China. Dit artikel is geschreven door Rogier de Jong. Rogier doet inmiddels 5 jaar zaken in China; Niet als koper, maar als marketing adviseur en trainer voor Chinese bedrijven. Tijdens de Road2China Business Week, van 12 tot 16 mei, verhaalt hij in Rotterdam, Amsterdam, Arnhem, Eindhoven en Groningen over zijn ervaringen met Chinezen: ondernemers, medewerkers en overheids functionarissen. Chinese etiquette, verschillen in stijl van werken en zakendoen, de Chinese markt, onderhandelen met Chinezen, samenwerken met Chinezen; Het komt allemaal aan de orde zijn hands-on workshops Zakendoen met Chinezen tijdens de Road2China Business Week. De workshops zijn van 18.30 tot 21.00 uur, aansluitend op - maar onafhankelijk van het Road2China Business Week dagprogramma van Rijksdienst voor Ondernemend Nederland en Kamer van Koophandel. Dit artikel is rechtenvrij. Verzoeke publikaties te melden aan de auteur per email. Website workshops: http://workshops-zakendoen-met-chinezen-road2china-business-week.eventbrite.nl website New Thoughts: http://www.newthoughts.cn.com Kontakt met de auteur: Email: rogier@newthoughts.cn.com Telefoon: +8613603091702 (GMT+8) GUANGZHOU, China – Chinese ondernemers doen slechts zaken met ‘vrienden’; Een vriend is iemand die je vertrouwt, iemand die je kent, iemand die je helpt, iemand die bereid is om zijn relaties - of ‘guanxi’ - voor je te laten werken. Wanneer Chinese ondernemers horen dat veel Hollanders liever geen zaken doen met vrienden valt hun mond vaak letterlijk open van verbazing. In China is vriendschap voorwaardelijk in zaken. Het opbouwen en onderhouden van vriendschappelijke relaties kost ondernemers relatief veel tijd en energie.

Woorden, toezeggingen en overeenkomsten hebben weinig van doen met vertrouwen in China; Chinese ondernemers vertrouwen je wanneer wederzijdse relaties ten bate van de vriendschap worden ingezet en, wanneer er geld op de bank wordt gestort. Je kent elkaar, als je elkaars zakelijke ‘geheimen’ deelt; Gezamenlijk eten, drinken – en dronken worden – is een belangrijk tijdverdrijf. En, elke dienst vereist een wederdienst; Komt die niet, dan bloedt de vriendschap dood. Het opbouwen en onderhouden van vriendschappelijke relaties in China vereist  regelmatige persoonlijke aandacht en aanwezigheid.

In China zijn sociale media een belangrijk instrument bij het initieren en onderhouden van zakelijke kontakten. Niet de telefoon, en al helemaal geen Facebook of Twitter, maar QQ, Weibo en WeChat hebben de voorkeur. Met name laatst genoemde heeft een dekking van meer dan tachtig procent in het zakelijk verkeer: Van fabrieks direkteur tot aan voorzitter van de kamer van koophandel en lokale partij-bons.

Succesvol zakendoen met Chinezen vergt een Chinese aanpak. Hollandse ondernemers doen er goed aan zich te verdiepen in de Chinese kultuur en stijl van communiceren.

Tijdens de Road2China Business Week organiseert New Thoughts Workshops Zakendoen met Chinezen van 18.30 tot 21.00 uur in Amsterdam, Rotterdam, Arnhem, Eindhoven en Groningen. Deze workshops zijn aansluitend op – maar onafhankelijk van het Road2China Business Week dagprogramma van Rijksdienst voor Ondernemend Nederland en Kamer van Koophandel.

Meer informatie over de Workshops Zakendoen met Chinezen tijdens de Road2China Business Week:

http://workshops-zakendoen-met-chinezen-road2china-business-week.eventbrite.nl

Over newthoughs

Schrijf Uw Reactie

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *

*

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Kies de person met
de hand omhoog *

Scroll To Top