vrijdag, november 24, 2017
Keuze van de Redactie
U bent hier: Home / Bronnen / Bedrijfsleven & Ondernemers / Zakendoen in China: Niet wie je bent, maar wie je kent
Zakendoen in China: Niet wie je bent, maar wie je kent

Zakendoen in China: Niet wie je bent, maar wie je kent

  • Internationale
  • In China zijn relaties – of ‘guanxi’ – belangrijker dan je produkt of dienst an sich; Een succesvolle ondernemer in Nederland onderscheidt zich in de eerste plaats door zijn product of dienst slim te positioneren: Onderscheidend vermogen, performance en een goede ‘pitch’ die de boodschap direct en expressief overbrengt zijn essentieel. In China is een goed product niet genoeg: Niet wie je bent, maar wie je kent is de sleutel tot zakelijk succes in China.
  • New Thoughts
  • www.newthoughts.cn.com
  • rogier@newthoughts.cn.com
  • Noot voor de redaktie: Dit artikel is het derde in een reeks van tien, gepubliceerd in april 2014. De thema's van deze artikels: 1) over onderhandelen met Chinezen, 2) over zaken 'vrienden' in China, 3) over 'guanxi' / relaties in China, 4) over transparantie in het Chinees zakelijk verkeer, 5) over Chinese medewerkers, 6) over relaties met de Chinese overheid, 7) over eten in China, 8) over drinken met Chinezen, 9) over geduld, eindeloos geduld bij het zakendoen met Chinezen en 10) over Hollanders in China. Dit artikel is geschreven door Rogier de Jong. Rogier doet inmiddels 5 jaar zaken in China; Niet als koper, maar als marketing adviseur en trainer voor Chinese bedrijven. Tijdens de Road2China Business Week, van 12 tot 16 mei, verhaalt hij in Rotterdam, Amsterdam, Arnhem, Eindhoven en Groningen over zijn ervaringen met Chinezen: ondernemers, medewerkers en overheids functionarissen. Chinese etiquette, verschillen in stijl van werken en zakendoen, de Chinese markt, onderhandelen met Chinezen, samenwerken met Chinezen; Het komt allemaal aan de orde zijn hands-on workshops Zakendoen met Chinezen tijdens de Road2China Business Week. De workshops zijn van 18.30 tot 21.00 uur, aansluitend op - maar onafhankelijk van het Road2China Business Week dagprogramma van Rijksdienst voor Ondernemend Nederland en Kamer van Koophandel. Dit artikel is rechtenvrij. Verzoeke publikaties te melden aan de auteur per email. Website workshops: http://workshops-zakendoen-met-chinezen-road2china-business-week.eventbrite.nl website New Thoughts: http://www.newthoughts.cn.com Kontakt met de auteur: Email: rogier@newthoughts.cn.com Telefoon: +8613603091702 (GMT+8) GUANGZHOU, China – In China zijn relaties – of ‘guanxi’ – belangrijker dan je produkt of dienst an sich; Een succesvolle ondernemer in Nederland onderscheidt zich in de eerste plaats door zijn produkt of dienst slim te positioneren: Onderscheidend vermogen, performance en een goede ‘pitch’ die de boodschap direkt en expressief overbrengt zijn essentieel. In China is een goed produkt niet genoeg: Niet wie je bent, maar wie je kent is de sleutel tot zakelijk succes in China.

In China staan relaties gelijk aan (vermeend) vertrouwen, invloed en macht. Relaties openen deuren. Het belang van relaties in China is het produkt van haar kultuur, geschiedenis en politiek systeem en kan nauwelijks worden onderschat. Daarbij is in China in veel sectoren geen sprake van ontwikkelde marktwerking.

‘Guanxi’ is dan ook de drijvende kracht achter menige marketing promotie actie in China; ‘Foto boek diplomatie’ noemt men dat. Mijn eigen bedrijfs website, Weibo en WeChat (ie. de Chinese ‘Twitter’) staan bol van groeps foto’s met klanten en lokale, regionale en landelijke VIPs. Mijn nuchtere Hollandse collega ondernemers vragen zich regelmatig af waarom ik ontmoetingen met een lid van het Chinese politbureau, een lokale burgemeester, onze ex-minister president en consuls en andere buitenlands overheids vertegenwoordigers zo prominent communiceer; Het antwoord is eenvoudig: Het opent deuren, het is mijn Chinese ‘pitch’.

Succesvol zakendoen met Chinezen vergt een Chinese aanpak. Hollandse ondernemers doen er goed aan zich te verdiepen in de Chinese cultuur en stijl van communiceren.

Tijdens de Road2China Business Week – van 12 tot 16 mei aanstaande – organiseert New Thoughts Workshops Zakendoen met Chinezen van 18.30 tot 21.00 uur in Amsterdam, Rotterdam, Arnhem, Eindhoven en Groningen. Deze workshops zijn aansluitend op – maar onafhankelijk van het Road2China Business Week dagprogramma van Rijksdienst voor Ondernemend Nederland en Kamer van Koophandel.

Meer informatie over de Workshops Zakendoen met Chinezen tijdens de Road2China Business Week:

http://workshops-zakendoen-met-chinezen-road2china-business-week.eventbrite.nl

Over newthoughs

Schrijf Uw Reactie

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *

*

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Kies de person met
de hand omhoog *

Scroll To Top